روحانی: حل مشکلات منطقه نیازمند گفت و گو است و نه دخالت قدرت های خارجی
(last modified 1396-09-12T10:33:03+00:00 )
قوس 12, 1396 15:03 Asia/Kabul
  • روحانی: حل مشکلات منطقه نیازمند گفت و گو است و نه دخالت قدرت های خارجی

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: مشکلات منطقه با گفت و گو قابل حل است و نیازی به اسلحه و دخالت قدرت‌های خارجی برای حل مشکلات نیست .

«حسن روحانی» روز یکشنبه در مراسم بهره برداری از مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در جنوب شرق ایران، با تأکید بر اینکه قدرت هر کشوری در قدرت منطقه ای است، افزود: اگر منطقه امن و قدرتمند باشد، همه از آن استفاده و بهره‌برداری خواهند کرد.

رئیس جمهوری ایران، تعامل را سرآغاز وحدت و همبستگی در منطقه برشمرد و تصریح کرد: هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند مدعی شود،  قدرت برتر بوده و کشورهای دیگر باید تسلیم و تابع او باشند چرا که ابرقدرت‌ها هم نتوانستند به این خواسته دست پیدا کنند.

روحانی، فرهنگ‌های مختلف از مدیترانه تا آفریقا و شبه قاره هند و اقصی نقاط آسیا را یکسان، ریشه‌دار و مشترک برشمرد و گفت: اگر کشورهای مختلف بتوانند از طریق مسیرهای جاده‌ای، ریلی و بندری در کنار هم باشند و منافع مشترک را در این همبستگی و مسیرها ببینند، باعث افزایش وحدت خواهد شد.

وی، همچنین منافع مشترک را باعث بوجود آمدن و تقویت امنیت در منطقه برشمرد و افزود: اگر همه کشورهای منطقه بهم متصل و منافع مشترک داشته باشند، این منافع موجب همبستگی و تقویت امنیت خواهد بود.

رئیس جمهوری اسلامی، به نقش نیروی دریایی ایران در ایجاد امنیت دریایی در منطقه اشاره و تاکید کرد: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و آب‌های بین‌المللی نقش ارزنده ای در ایجاد امنیت دریای در منطقه ایفاء می‌کند و چابهار جایگاه ویژه ای در حفظ امنیت سواحل و آب‌های منطقه دارد.

 

کلیدواژه