پیشنهاد ظریف برای ایجاد یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس
(last modified 1396-11-05T08:56:32+00:00 )
دلو 05, 1396 13:26 Asia/Kabul
  • پیشنهاد ظریف برای ایجاد یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دعوت دیرپای ایران برای گفت‌وگو همچنان پابرجا است و در انتظار روزی هستیم که همسایگانمان این دعوت را بپذیرند و متحدان آنها در اروپا و غرب نیز آنها را به آن تشویق کنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایسنا، «محمد جواد ظریف» در مطلبی در روزنامه «ینی شفق» Yeni Shafaq ترکیه، در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای پسا داعش نوشت: شکست داعش تنها نویدبخش بازگشت ثبات به بخش‌های بزرگی از منطقه نبوده و همزمان این شکست به تنش‌ها و بحران‌های جدیدی دامن زده است.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه تفکر منطقه‌ قوی و شبکه‌سازی امنیتی به ایجاد ثباتِ منطقه کمک می‌کند، تصریح کرد: هدف منطقه قوی که مخالف استیلا طلبی و  حذف  دیگر بازیگران است، ریشه در شناسایی لزوم احترام به منافع همه طرف ها دارد.

ظریف با اشاره به اینکه امنیت دسته جمعی در منطقه خلیج‌فارس کارایی خود را از دست داده است، خاطر نشان کرد: شبکه‌سازی امنیتی به عنوان ایده ابداعی ایران، تنها راه واقع‌گرایانه برای خروج از چرخه معیوب اتکاء به قدرت های فرامنطقه‌ای، ائتلاف‌های مبتنی بر حذف و توهم خرید امنیت با دلارهای نفتی بنا شده است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: برای گذار از آشفتگی کنونی باید به سمت ثبات و قبل از هرچیز رو به سوی گفت‌وگو و اقدامات اعتمادساز حرکت کرد.

کلیدواژه