تهران هیچ شرطی درباره سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران را نمی پذیرد
(last modified 1396-11-16T10:45:56+00:00 )
دلو 16, 1396 15:15 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: تهران هیچ شرطی درباره سفر آتی رئیس جمهوری فرانسه به جمهوری اسلامی ایران را نمی پذیرد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی درپاسخ به خبرنگار اداره کل خبر و تفسیر برون مرزی درباره انتشار اخباری مبنی بر تعیین شروطی برای سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران افزود: جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته نشان داده است که از چه منشی در ارتباط با دولت های دیگر پیروی می کند.

قاسمی با بیان اینکه فرانسه علی‌رغم همکاری های رو به رشد با ایران در جایگاهی نیست که بخواهد برای جمهوری اسلامی ایران شرطی و شروطی تعیین کند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران  شرط پذیر نیست و درباره سیاست‌های داخلی و خارجی ، خود تصمیم می گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد:بحثی که درباره شروط «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه برای سفر به ایران مطرح شده، غلط، نابجا و کاملا اشتباه است که در چارچوب سیاست های جمهوری اسلامی ایران نمی گنجد.

قاسمی درباره ادامه حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه نیز گفت:عملیات نظامی ترکیه باید سریعاً متوقف شود و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران افزود: ادامه حضور نظامی ترکیه در سوریه می‌تواند به بازگشت بی ثباتی و ناامنی و تروریسم در سوریه کمک کند. قاسمی درباره انفجارهای اخیر در کابل پایتخت افغانستان گفت: احزاب و گروه های افغان،تلاش بیشتری در جهت تثبیت ثبات و بازگرداندن امنیت به افغانستان داشته باشند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین از حضور هیات ایران در اجلاس بازسازی عراق که قرار است در آینده‌ای نزدیک در کویت برگزار شود، خبر داد و ابراز امیدواری کرد: بازرگانان و تجار ایرانی بتوانند پروژه ها و همکاری های خود را با طرف های عراقی مشخص کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره تداوم حضور نظامی آمریکایی در عراق هم گفت: حضور دراز مدت نیروهای بیگانه در عراق مغایر با منافع ملی این کشور است و تجربه سالهای گذشته هم نشان داده است که حضور آمریکا در کشورهای منطقه نتایج مطلوبی برای مردم آن کشور و منطقه نداشته است.

 

کلیدواژه