روحانی: گسترش روابط با ترکیه، اصلی مهم در سیاست منطقه ای ایران است
(last modified 1396-11-19T05:44:26+00:00 )
دلو 19, 1396 10:14 Asia/Kabul
  • روحانی: گسترش روابط با ترکیه، اصلی مهم در سیاست منطقه ای ایران است

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران،گسترش روابط دوستانه با همسایگان بویژه ترکیه را اصلی مهم در سیاست خارجی و منطقه ای تهران دانست.

«حسن روحانی» شامگاه چهارشنبه در دیدار«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در تهران، با اشاره به ضرورت تلاش برای دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری در روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گفت: توسعه روابط بانکی تهران و آنکارا، تصمیم برای استفاده از پول‌های ملی در مبادلات تجاری و تلاش در راستای تسریع اجرای توافقات دوجانبه می‌تواند سبب تحرک بیشتر در مناسبات اقتصادی تهران-آنکارا شود.

روحانی همچنین اجلاس سه جانبه سوچی روسیه را گامی مهم برای حل مشکلات منطقه ای دانست و افزود: خوشبختانه امروز روابط سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در مناسبات منطقه‌ای بسیار مهم و تأثیرگذار بوده و این در حالی است که در شرایط کنونی برای حل بحران سوریه نیاز به ادامه رایزنی و همکاری‌های بیشتر است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: حفظ استقلال کشورها و عدم تغییر مرزهای جغرافیایی سبب گسترش ثبات در منطقه خواهد شد و باید به گونه‌ای تلاش و اقدام کرد تا هیچ کشوری در منطقه از سوی همسایگان خود احساس خطر و تهدید نداشته باشد.

«مولود چاووش اوغلو» نیز در این دیدار روابط ایران و ترکیه را مثبت ارزیابی و با اشاره به ضرورت تلاش در راستای توسعه همکاری‌ تجاری و اقتصادی و تسهیل در روابط بانکی دو کشور گفت: امروز باید با توسعه رایزنی‌ و همکاری‌، گام‌های بلندی را برای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش مناسبات تهران – آنکارا برداشت.

وی تقویت روابط و همکاری‌های منطقه ای و بین‌المللی ایران و ترکیه را حائز اهمیت دانست و افزود: یکی از هدف‌های اصلی آمریکا از توطئه‌افکنی جدید در منطقه، تأثیرگذاری بر روابط دوستانه و رو به گسترش ایران و ترکیه است که باید در برابر آن، به همکاری‌ خود در مسیر حل مشکلات منطقه‌ بویژه در سوریه ادامه داد.

وزیر امور خارجه ترکیه خاطر نشان کرد: عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه موقتی و تنها علیه تروریست‌ها در آن منطقه است و آنکارا هرگز هیچ چشمداشتی به خاک سوریه ندارد.

کلیدواژه