دلو 26, 1396 12:48 Asia/Kabul
  • روحانی: ترانزیت و اتصال هند به چابهار از موضوعات مهم در روابط ایران و هند است

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مسائل بسیار مهم در روابط ایران و هند، موضوع ترانزیت و اتصال هند از طریق بندرچابهار، جنوب شرق ایران، به افغانستان و آسیای مرکزی است.

«حسن روحانی» روز پنجشنبه در نشست خبری پیش از سفر به هند، سرمایه گذاری در بندر چابهار و راه آهن به زاهدان یکی دیگر از مسائل مورد همکاری ایران و هند برشمرد و افزود: مسیر روابط دو کشور مهم ایران و هند در یک مسیر مثبت و درستی قرار دارد و سفر ماه مه 2016 «ناراندا مودی» Narendra Modi نخست وزیر هند به تهران تأثیرات مثبتی داشت و امیدواریم بتوانیم آینده بهتری را در تعامل با کشورهای منطقه و هند داشته باشیم.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت: ایران و هند درباره مسائل منطقه و جهان نگرانی های مشترکی دارند و در این سفر درخصوص مسائلی همچون تروریست مذاکره می کنند.

وی ایران و هند را دو عضو مهم جنبش عدم تعهد دانست و تصریح کرد: دو کشور در خصوص مسائل بین‌المللی و جهان در حال توسعه، گفت و گو خواهند کرد.

رئیس جمهوری ایران در ابتدای سفر سه روزه خود به هند، وارد حیدر آباد در ایالت تلنگانای هند خواهد شد. دیدار با علمای مسلمان حیدر آباد و جنوب هند، بازدید از مراکز فرهنگی و مذهبی و همچنین دیدار با ایرانیان و دانشجویان مقیم، از مهمترین برنامه های رئیس جمهوری ایران در حیدر آباد است.

مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهوری ایران توسط رئیس جمهور و نخست وزیر هند صبح شنبه در دهلی نو برگزار می شود و پس از مذاکرات مشترک هیات های عالیرتبه دو کشور، اسناد و تفاهم نامه های متعدد همکاری در حضور مقامات ارشد ایران و هند مبادله خواهد شد.

تُجار و بازرگانان بخش خصوصی ایران و هند نیز نشست مشترکی را برای بررسی ظرفیت ها و فرصت های همکاری و توسعه روابط تجاری برگزار خواهند کرد.

کلیدواژه