دلو 28, 1396 15:36 Asia/Kabul
  • حمایت از پناهندگان، از اولویت‌های ایران در مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی

مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور ایران گفت: افزایش حمایت از پناهندگان و همزمان تلاش برای مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی از اولویت‌های این وزارتخانه است.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری صدا و سیما؛ «احد محمدی‌فر» مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور ایران در دیدار هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در تهران، با اشاره به حمایت‌های پایدار ایران از پناهندگان اظهار کرد: یکی ازمهمترین نگرانی‌های ایران در مهاجرت‌های غیرقانونی، احتمال ورود تروریست‌ و موادمخدر به داخل ایران است.

محمدی‌فر افزود: ازسال 2011 که موضوع راه‌حل راهبردی درکنترل مهاجران را ایران و دولت افغانستان دنبال کردند، گام‌هایی برداشته شد که تحصیل و آموزش و تسهیل زندگی جز آنان است.

مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور ایران تصریح کرد: بیش از 400 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس ایران درحال تحصیل هستند و حدود 25 هزار نفر نیز از دانشگاه‌های ایران فارغ التحصیل شده‌اند که این تعداد شامل پناهندگان و مهاجران قانونی می‌شود.

محمدی‌فر با بیان اینکه ایران هیچ وقت مرزها و ورودی‌های خود را نبسته است اظهار کرد: ایران حدود هزار و پانصد کیلومتر مرز با پاکستان و افغانستان دارد و بخش عمده این مرزها تحت کنترل است.

براساس گزارش سرطان 1396 کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، حدود یک میلیون مهاجر نام نویسی شده افغان (قانونی) در ایران زندگی می‌کنند و حدود دو میلیون آواره افغان نیز به طور غیرقانونی در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند.

این افراد در واقع جماعتی فاقد مدارک هویتی هستند؛ با این حال درچارچوب تاکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی تحصیل مهاجران افغان‌ اعم از قانونی و غیرقانونی در ایران رایگان است.

مهاجران افغان از خدمات درمانی و بهداشتی ایران هم بدون هیچ تبعیضی استفاده می‌کنند.

 

کلیدواژه