ثور 05, 1397 07:39 Asia/Kabul
  •  ظریف: ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، به احتمال زیاد از این توافق خارج خواهد شد

وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در گفت و گو با «آسوشیتد پرس» تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، به احتمال زیاد از این توافق خارج خواهد شد.

به گزارش ردیو دری، «محمد جواد ظریف» تاکید کرد در صورتی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج شود، ایران دیگر به هیچ یک از تعهدات بین المللی خود تحت این توافق مقید نبوده و غنی سازی را بسیار فراتر از محدودیت هایی که در این توافق مشخص شده، از سر خواهد گرفت.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز سه شنبه در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) در ژنو تاکید کرد آمریکا مسئول هرگونه پیامد ناشی از سیاست های گستاخانه علیه برجام خواهد بود.

«رضا نجفی» تصریح کرد در حالی که ایران در سه سال گذشته به تعهدات خود در برجام عمل کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم از دلو 1394 تاکنون 10 بار این مساله را تائید کرده است، اما آمریکا به عنوان یکی از طرف های مشارکت کننده در برجام بطور مدام آن را نقض کرده است.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه واشنگتن بطور وقیحانه برای برخی از طرف های برجام مهلت تغییر یک طرفه شروط توافق هسته ای تعیین کرده است تاکید کرد برجام مورد مذاکره مجدد یا تغییر قرار نخواهد گرفت.

«ترامپ» با ادعای این که توافق هسته ای تنها منافع ایران را تامین می کند خواهان تغییر مفاد برجام در راستای منافع واشنگتن است.

در همین راستا؛ ترامپ 12 ژانویه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما شروطی از جمله تغییر برخی مفاد برجام، دسترسی به سایت های نظامی و تحریم موشکی ایران را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد و گفت: اگر کنگره و اروپا این شروط را محقق نکنند، در موعد بعدی (120 روز دیگر)   تعلیق تحریم‌ها را تمدید نمی‌کند و از برجام خارج خواهد شد.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام با راه یابی ترامپ به کاخ سفید به تهدید لغو این توافق بین المللی تبدیل شده است.

کلیدواژه