ظریف: دخالت خارجی دست‌یابی به صلح در سوریه را به تاخیر انداخته است
(last modified 1397-02-06T05:38:35+00:00 )
ثور 06, 1397 10:08 Asia/Kabul
  • ظریف: دخالت خارجی دست‌یابی به صلح در سوریه را به تاخیر انداخته است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در دومین کنفرانس اتحادیه اروپا درباره سوریه در بروکسل تصریح کرد دخالت خارجی دست‌یابی به صلح در سوریه را به تاخیر انداخته است.

«محمد جواد ظریف»، اولویت اصلی در سوریه را برقراری آتش‌بس خواند و گفت ایران همگام با روسیه و ترکیه، به عنوان کشورهای ضامن فرایند آستانه، در تلاش برای گسترش مناطق عاری از تنش در سوریه است.

مذاکرات آستانه از ژانویه 2017 با ابتکار ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شده است. نتیجه اصلی این مذاکرات، ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه بوده است.

وزیر امور خارجه ایران افزود این فرآیند بر اساس این فهم شکل گرفت که بحران سوریه تنها به صورت سیاسی، در چارچوب یک فرآیند واقعی فراگیر سیاسی به رهبری و اختیار مردم سوریه و با احترام کامل به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سوریه، قابل حل است. 

ظریف خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر به طور فعالانه مشغول ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه از جمله آوارگان در خاک این کشور و افراد تحت محاصره بوده است.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پیش از این، همکاری خود را با دمشق به منظور بازسازی سوریه آغاز کرده‌ است تصریح کرد ایران در این زمینه آماده تعامل با دیگر کشورها  نیز است.

دومین کنفرانس اتحادیه اروپا درخصوص سوریه روز چهارشنبه با حضور مقاماتی از 80 کشور از جمله ایران به ریاست مشترک اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد در بروکسل برگزار شد.

در کنفرانس «حمایت از آینده سوریه و منطقه»، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «استفان دی میستورا» Staffan de Mistura نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز حضور داشتند.

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شد.

کلیدواژه