سرطان 13, 1397 14:47 Asia/Kabul
  • کارت اقامت برای فرزندان متولد از مادر ایرانی صادر می‌شود/ شناسایی زنان دارای همسر افغان در افغانستان

معاون رییس جمهوری اسلامی ایران در امور زنان و خانواده از همکاری وزارت امور خارجه این کشور برای شناسایی زنان ایرانی که زیر سن قانونی و بدون شناسنامه با اتباع بیگانه ازدواج کرده‌اند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون رییس جمهور ایران در امور زنان و خانواده از شرایط بد زندگی این زنان که اغلب در افغانستان به سر می‌برند اظهار تاسف کرد.

معصومه ابتکار این باره افزود: در حال تهیه گزارش جدیدی با همکاری وزارت امور خارجه ایران و بخش‌های مرتبط با زنانی که با اتباع بیگانه، زیر سن قانونی و بدون شناسنامه ازدواج کرده‌اند، هستیم.

وی ادامه داد: بسیاری از این زنان در شرایط بسیار بدی در افغانستان به سر می‌برند. تک تک این زنان شناسایی شده‌اند و داستان زندگیشان بررسی شده است. آنها هیچ پشتوانه حقوقی ندارند و در شرایط سختی هستند. این مطالعه جدید اطلاعاتمان را روز آمد خواهد کرد.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا در مورد سرانجام «شناسنامه» فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی نیز گفت: تعداد قابل توجهی از زنان به دلیل ازدواج با اتباع بیگانه نتوانسته‌اند شناسنامه ایرانی برای فرزندانشان بگیرند. البته الان قانون این اجازه را به آنها داده است که در ۱۸ سالگی با داشتن شرایط لازم، شناسنامه ایرانی بگیرند، اما تا قبل ۱۸ سالگی این مشکل وجود دارد.

ابتکار افزود: یک موضوع تفاوت فرهنگی است و موضوع دیگر این است که بالاخره باید تکلیف این کودکان بدون شناسنامه روشن شود.

وی تصریح کرد: کاری که دولت ایران انجام داده این است که برای آنها (اتباع) کارت اقامت صادر کرده است و بسیاری از این کودکان حداقل با این کارت مدرسه می‌روند. وزارت رفاه هم با جدیت پیگیر این موضوع است تا مشکلات اولیه این افراد برطرف شود تا ببینیم برای اصل این طرح چه تدابیری را می‌توان در نظر گرفت.