قاسمی: تعیین خطوط مبداء و تقسیم دریای خزر در اجلاس قزاقستان، مطرح نیست
(last modified 1397-05-21T10:27:23+00:00 )
اسد 21, 1397 14:57 Asia/Kabul
  • قاسمی: تعیین خطوط مبداء و تقسیم دریای خزر در اجلاس قزاقستان، مطرح نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: موضوع تقسیم دریای خزر میان کشورها و تعیین خطوط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در اجلاس قزاقستان مطرح نیست.

پنجمین اجلاس سران پنج کشور ساحلی دریای خزر امروز یکشنبه با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در بندر اکتائو قزاقستان برگزار می شود.

«بهرام قاسمی» روز یکشنبه درباره محورهای نشست سران پنج کشور ساحلی دریای خزر افزود: کنوانسیونی که امروز یکشنبه به امضاء سران پنج کشور ساحلی خزر می رسد، چارچوب های کلی همکاری ها و اصول اساسی مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین می کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: با توجه به خاص بودن دریای خزر، رژیم حقوقی این دریا نیز فارغ از کنوانسیون های موجود تدوین و اجرا خواهد شد.

قاسمی گمانه زنی ها درباره پرداختن کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریاری خزر به تحدید حدود و سهم کشورها از دریای خزر و تقسیم آن را رد کرد و افزود: سواحل خزر از پیچیدگی هایی برخوردار بوده که نیازمند گفت و گوهای کارشناسی بیشتر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: از دستاوردهای اجلاس قزاقستان این است که هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و غیرنظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد و پنج کشور ساحلی خزر هم اجازه نخواهند داد تا دیگر کشورها از دریا، خاک و آسمان خود برای تهاجم به هر یک از کشورهای ساحلی خزر استفاده کنند. 

کلیدواژه