بازتاب سخنرانی « حسن روحانی » در سازمان ملل در رسانه های شرق و جنوب شرق آسیا
(last modified 1397-07-04T09:02:57+00:00 )
میزان 04, 1397 13:32 Asia/Kabul
  •  بازتاب سخنرانی « حسن روحانی » در سازمان ملل در رسانه های شرق و جنوب شرق آسیا

رییس جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه شنبه) در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت ، سیاست غلط دولت آمریکا در قبال ایران محکوم به شکست است .

« حسن روحانی»  با بیان اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) حاصل بیش از یک دهه تلاش دیپلماتیک و یک دوره مذاکرات فشرده برای رفع یک بحرانِ ساختگی بود تصریح کرد، آمریکا برخلاف قواعد و حقوق بین‌الملل، از یک توافق چندجانبۀ مصوب شورای امنیت خارج شده است.

رسانه های چین ، ژاپن و کره جنوبی ضمن بازتاب گسترده و مشروح سخنرانی منطقی رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، مواضع منطقی وی را مورد تقدیر قرار دادند.

تلویزیون های چین، کره جنوبی و ژاپن در گزارش های جداگانه ای  گزارش دادند ، حسن روحانی بارها در این سخنرانی بر قانون مداری ایران تاکید  و ایران را کشوری صلح طلب معرفی کرد .

رسانه های این کشورها افزودند ، برخلاف حملاتی که 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا به ایران کرد، روحانی گفت ، نقض برجام و نادیده گرفتن توافقات بین المللی نوعی هرج و مرج طلبی است.

خبرگزاری شینهوا چین، کیودو ژاپن، نشریات کوریا تایمز و هرالد از کره جنوبی هم در گزارش های جداگانه ای گزارش دادند، رییس جمهور ایران در سخنرانی خود مواضع کشورش را تشریح کرد و گفت ، ایران خواستار جنگ نیست.

تارنمای ژاپن تودی هم نوشت ،سخنرانی و اشاره « حسن روحانی» به یکجانبه گرایی آمریکا از سوی کشورهای دیگری نظیر چین و فرانسه نیز مورد حمایت قرار گرفت و « امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه هم بعد از روحانی گفت ،یکجانبه گرایی باعث تشدید تنش ها شده است.

خبرگزاری کیودوی ژاپن  هم گزارش داد ،رییس جمهوری اسلامی ایران بارها در محافل خبری و سیاسی از جمله در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرده است که نقض برجام در واقع زیر پا گذاشتن یک سند بین المللی است.

تارنمای ژاپن تایمز هم نوشت به نظر می رسد ،شکاف بزرگی بین اروپا و آمریکا درباره برجام ایجاد شده است و بر خلاف واشنگتن کشورهای اروپایی، چین و روسیه به دنبال باز کردن مجاری حقوقی و قانونی برای مبادلات تجاری با ایران هستند.

کانال اخبار آسیا جملات کلیدی « حسن روحانی » را در صحن علنی سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه "تحریم های یکجانبه و نامشروع ،خود نوعی تروریسم اقتصادی و ناقض حق توسعه است ؛ جنگ اقتصادی که آمریکا تحت عنوان تحریم های جدید آغاز کرده است نه تنها مردم ایران را هدف قرار داده بلکه آثار زیانباری برای کشورهای جهان به بار آورده است" از طریق رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب جنوب شرق آسیا به صورت گسترده بازتاب داد.

این کانال با پخش قسمتی از صحبت های رییس جمهوری آمریکا درباره انزوای جمهوری اسلامی ایران به واکنش پنج کشور چین، فرانسه، بریتانیا ، روسیه و آلمان به ادامه روابط تجاری خود با ایران علیه مواضع ترامپ، پرداخت.

همچنین کانال اخبار آسیا،بخش طنزگونه صحبت های ترامپ در تعریف از عملکرد ریاست جمهوری خودش و نتایج و دستاوردهای خوبش برابر با تمام تاریخ آمریکا و خنده شدید حضار را برجسته کرد.

کلیدواژه