دیدار روحانی و دبیرکل سازمان ملل؛ برجام، سوریه و یمن محور گفت وگوها
(last modified 1397-07-05T06:19:32+00:00 )
میزان 05, 1397 10:49 Asia/Kabul
  • دیدار روحانی و دبیرکل سازمان ملل؛ برجام، سوریه و یمن محور گفت وگوها

رئیس جمهوری اسلامی ایران و دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و درباره مسائل مختلف از جمله برجام، بحران‌ سوریه و جنگ یمن گفت وگو کردند.

«حسن روحانی» بعداز ظهر چهارشنبه به وقت محلی در دیدار «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک، مواضع وی درباره حفظ برجام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سازمان ملل متحد باید به وظیفه خود درچارچوب استحکام قوانین بین‌المللی به گونه‌ای عمل کند که هیچ کشوری نتواند به تشخیص خود با تعهدهای بین‌المللی، به‌ویژه قطعنامه‌های شورای امنیت مقابله کند.

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه نباید عهدشکنی و بی‌قانونی در جامعه‌جهانی عادی و رویه شود، تصریح کرد: مواضع صریح دبیرکل سازمان ملل متحد درچارچوب حفظ برجام به عنوان نماد توافق موفق حاصل از گفت وگو و دیپلماسی موثر خواهد بود.

روحانی همچنین با بیان اینکه ایران آماده هرگونه همکاری با سازمان ملل متحد در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و ادامه اقدامات مثبت خود در حل و فصل بحران در کشورهایی مانند سوریه و یمن است، خاطرنشان کرد: ایران، ترکیه و روسیه توانسته‌اند گام‌های خوبی در مسیر ایجاد صلح و امنیت و مبارزه با تروریسم در سوریه بردارند و توافق سه کشور مانع از شروع درگیری و کشتار در ادلب شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، اوضاع نابسامان و فجایع انسانی در یمن را هم نگران کننده دانست و گفت: سازمان ملل متحد باید در موضوع یمن با تلاش بیشتر و فعال‌تر اقدام کند و کمک‌های انسان‌دوستانه را به مردم این کشور برساند. 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با تقدیر از مواضع سازنده ایران در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در خروج از برجام، گفت: برجام، مورد تایید سازمان ملل و شورای امنیت است و باید به طور کامل اجرا شود اما تحریم‌ها ضد ایران هرگز مورد تایید و درچارچوب تصمیمات سازمان ملل نیست.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با تقدیر از تلاش‌های ایران در زمینه حل وفصل مسائل سوریه، بر گسترش همکاری سازمان ملل متحد با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و کمک به مردم بحران‌زده منطقه بویژه در یمن تاکید کرد.

کلیدواژه