ظریف در گفت وگو با نیویورکر؛ آمریکا، پیمان شکن است/ برجام باید اساس هرگونه مذاکره احتمالی با آمریکا باشد
(last modified 1397-07-10T04:46:32+00:00 )
میزان 10, 1397 09:16 Asia/Kabul
  • ظریف در گفت وگو با نیویورکر؛ آمریکا، پیمان شکن است/ برجام باید اساس هرگونه مذاکره احتمالی با آمریکا باشد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در گفت وگو با نشریه آمریکایی نیویورکر تاکید کرد هرگونه مذاکرات احتمالی با آمریکا نمی‌تواند از نقطه صفر شروع شود، بلکه باید بر مبنای توافق هسته‌ایِ موجود باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «محمد جواد ظریف» آمریکا را  بد عهد و پیمان شکن برشمرد و گفت: ایران نمی‌تواند هر بار از اول با آمریکا شروع به گفت وگو کند.

وزیر خارجه ایران پایبندی به توافقات و عهدنامه ها را اساس روابط بین الملل خواند و افزود اعتماد شرط لازم برای گفت وگو با آمریکا است.

ظریف خاطرنشان کرد «ایران منتظر دیدن کمی واقع‌گرایی از آمریکا است.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 18 ثور به صورت یکجانبه از برجام خارج شد؛ اقدامی که با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شد.

ترامپ در حالی که این توافق مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد را زیر پا گذاشته است اخیرا در ژستی عوام‌فریبانه اعلام کرده آماده مذاکره با ایران برای رسیدن به یک توافق جدید است.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات ترامپ تصریح کرد پیشنهاد گفت و گو با ایران از سوی ترامپ در شرایطی ارائه می‌شود که دولت آمریکا بدون هیچ توجیهی و برخلاف تمام موازین بین المللی از برجام خارج شده و تحریم های غیرعادلانه خود را مجددا بر مردم ایران تحمیل کرده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، 22 اسد گذشته درخصوص موضوع مذاکره با آمریکا، تأکید کردند: با آمریکایی‌ها به علت وجود استدلال‌های دقیق، تجربه گذشته و ضررهای فراوان مذاکره، با یک رژیم متقلب و زورگو، مذاکره نمی‌کنیم.