میزان 18, 1397 08:40 Asia/Kabul
  •  ادامه بررسی شکایت مربوط به توقیف اموال و دارایی های ایران در لاهه

بررسی شکایت ایران از آمریکا با موضوع توقیف اموال و دارایی ها و وضع محدودیت های غیر قانونی علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیگر شرکتهای ایرانی تا 12 اکتبر در دیوان بین المللی دادگستری در لاهه ادامه خواهد داشت.

به گزارش رادیو دری؛ بر اساس زمان بندی دیوان بین المللی دادگستری، امروز(چهارشنبه)، ایران ادله خود در ارتباط با شکایت از آمریکا و پاسخ به دیدگاه های این کشور را بیان خواهد کرد.

روزهای پنج شنبه و جمعه نیز ایران و آمریکا در دو نوبت جداگانه، دیدگاههای شفاهی خود را مطرح می کنند.

دوشنبه گذشته نیز(هشتم اکتبر) آمریکا نظرات خود را مبنی بر ایراد مقدماتی به صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری در رسیدگی به این پرونده اعلام کرده بود.

ایران در شکایت خود از آمریکا که 14 ژوئن 2016 نزد دیوان بین المللی دادگستری به ثبت رسید، آمریکا را به نقض عهدنامه مودت سال 1955 بین دو کشور متهم کرد اما آمریکا به بررسی این شکایت و صلاحیت دیوان، ایراد وارد کرد.

آمریکا در لایحه اعتراضی خود و در نخستین جلسه استماع، تلاش کرد با ادعای حمایت ایران از تروریسم و طرح ادعاهای سیاسی، اقدامات غیر قانونی، احکام نامشروع و مغایر حقوق بین الملل خود مبنی بر توقیف اموال و دارائی های ایران در خارج از کشور و ایجاد محدودیت علیه اتباع و شرکت های تجاری ایرانی را توجیه کند.

نماینده آمریکا همچنین در لایحه اعتراضی خود، تصمیم واشنگتن برای خروج از عهدنامه 1955 مودت، که بیانگر ضعف رویکرد حقوقی و مستندات و استدلال های کاخ سفید در ارتباط با این پرونده است، یک بار دیگر مطرح کرد.

کلیدواژه