عقرب 14, 1397 15:14 Asia/Kabul
  • «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
    «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: روند ساز و کار کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران به خوبی پیش می رود.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره اقدامات جدی اروپایی‌ها و سازو کار مالی آنها پس از اجرایی شدن تحریم های آمریکا ضد ایران، افزود: ایجاد ساز و کارهای مالی کار پیچیده‌ای است به خصوص اینکه تعداد زیادی از کشور‌های اروپایی باید درباره آن اظهار نظر کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره بازگشت تحریم‌های آمریکا و واکنش‌ها برای خنثی سازی آن‌ نیز گفت: این موضوع یک نوع خود تحریمی ضد آمریکا است، زیرا این کشور تمام معاهدات بین المللی را زیر پا می‌گذارد و از سرگیری تحریم های ایران نشان داد که واشنگتن نمی‌تواند با سازوکار‌های بین المللی کار کند و در انزوا قرار گرفته است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد:با وجود همراهی نکردن بسیاری از کشورها با آمریکا، تحریم‌های جدید چیزی جز جنگ روانی نیست و با یک صبر راهبردی می‌توان با سازوکار‌های پیش بینی شده و همکاری با سایر دولت‌ها، تحریم‌های یک جانبه را خنثی کرد.
قاسمی تاکید کرد: در ماه‌های اخیر علی‌رغم سخن پراکنی‌های آمریکا ، دولتمردان این کشور به این نتیجه رسیده اند که قلدر مابی ها بر بازار انرژی اثر نمی گذارد و معافیت‌های برخی کشورها حاکی از تعدیل مواضع آمریکاست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره حضور نیافتن ایران در نشست اخیر استانبول برای حل بحران سوریه، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در جریان برگزاری این نشست و مذاکرات صورت گرفته قرار داشت؛ ضمن اینکه قرار نیست ایران در همه نشست ها حضور داشته باشد.
قاسمی با بیان اینکه دو شریک ایران، یعنی ترکیه و روسیه در روند مذاکرات حل بحران سوریه در نشست استانبول حضور داشتند،تصریح کرد: در این نشست بر ادامه روند مذاکرات آستانه تاکید شد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: هر اقدامی که بتواند موجب تثبیت حکومت سوریه شود و آلام مردم این کشور را کاهش دهد بخشی از راهکار درباره حل بحران در سوریه خواهد بود.
قاسمی درباره سفر چهارشنبه گذشته (9 عقرب) وزیر امورخارجه ایران به پاکستان و پیشنهاد مقامات این کشور مبنی بر میانجیگری درخصوص پایان جنگ در یمن نیز گفت: سفر «محمد جواد ظریف» به پاکستان در ادامه تلاش‌های مستمر ایران برای پیگیری موضوع مرزبانان ربوده شده بود که توسط گروه‌های تروریستی به گروگان گرفته شده اند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران افزود: در حاشیه دیدار ظریف با مقامات پاکستان درباره تحولات منطقه از جمله یمن هم صحبت‌هایی شد؛ ضمن اینکه ایران از هر اقدامی که بتواند موحب بازگشت آرامش ،گفت و گو و رساندن کمک‌های انسانی به مردم یمن شود، استقبال خواهد کرد.

 

کلیدواژه