عقرب 23, 1397 08:36 Asia/Kabul
  • سفیر ایران در بریتانیا: آمریکا در ایجاد اجماع بر سر تحریم‌ ایران شکست خورده است

سفیر ایران در بریتانیا روز سه‌شنبه در گفت و گو با «سی‌ان‌ان» تصریح کرد آمریکا در ایجاد اجماع بر سر تحریم‌ ایران شکست خورده است.

به گزارش رادیو دری، «حمید بعیدی‌نژاد» معافیت 8 کشور از تحریم های اعمالی علیه ایران را نشان دهنده «شکست تحریم های یکجانبه آمریکا» برشمرد و گفت: جامعه بین الملل آماده پایبندی به خواست آمریکا نیست.

سفیر ایران در بریتانیا خاطرنشان کرد  بسیاری از شرکت های اروپایی خواستار ادامه فعالیتشان در ایران هستند.

بعیدی‌نژاد همچنین با بیان اینکه در زمان حصول توافق هسته‌ای (برجام) آمریکا رویکردش را از سیاست غنی‌سازی صفر به شناسایی حق غنی‌سازی ایران تغییر داد گفت: اکنون آمریکایی ها دوباره خواستار آن هستند که ایران به  سیاست غنی‌سازی صفر درصد بازگردد اما این امری غیرممکن است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 8 می به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد. دور نخست تحریم ها از 7 اوت به اجرا گذاشته شد؛  دور دوم نیز 5 نوامبر رسما اجرایی شد.

دولت آمریکا پس از خروج از برجام تاکید کرد تا 4 نوامبر 2018 صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند.

واشنگتن اما پس از شش ماه تهدید و خط و نشان کشیدن برای صادرات نفت ایران، سرانجام دوشنبه 5 نوامبر هشت کشور عمده خریدار نفت ایران (کره جنوبی، ایتالیا، ژاپن، هند، چین، ترکیه، تایوان و یونان) را مشمول معافیت از تحریم های نفتی کرد.

خروج آمریکا از برجام با انتقادات گسترده جهانی بویژه دیگر طرف های امضا کننده این توافق بین المللی روبرو شده است. بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند به برجام پایبند بوده و از آن حمایت می کنند.

کلیدواژه