قاسمی :"ساز و کار مالی ایران و اتحادیه اروپا" در حال پیگیری است
(last modified 1397-09-12T10:46:37+00:00 )
قوس 12, 1397 15:16 Asia/Kabul
  •  قاسمی :

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: ساز و کار مالی ایران و اتحادیه اروپا SPV همچنان در حال پیگیری بوده و توقعات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملاً روشن است.

به گزارش خبرنگار برون مرزی،«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگران داخلی و خارجی درباره ساز و کار مالی ایران و اتحادیه اروپا موسوم به SPV افزود: به دلایل خاصی هنوز چارچوب این برنامه به صورت کامل تکمیل نشده است، ضمن اینکه تهران اصرار دارد طرف‌های مقابل با اراده و جدیت بیشتری عمل کنند تا آغاز سازوکار مالی بین دو طرف عملیاتی شود.
قاسمی درباره طولانی شدن زمان اجرای تعهدات اروپا پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام تصریح کرد: روند اجرایی شدن ساز و کار مالی، زمان بر است و پیچیدگی موضوع همراه با فشار‌های بی حد و اندازه آمریکا موانعی را ایجاد کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره موج جدید تبلیغات آمریکا ضد برنامه موشکی ایران و صحبت‌های «برایان هوک» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا درخصوص وجود گزینه نظامی افزود: اظهارات این مقام آمریکایی هر از چندگاهی وارد نمایش‌های بچگانه می‌شود که بسیاری از آن‌ها ارزش پاسخ گویی ندارد، زیرا از بیخ و بن فاقد منطق است.
قاسمی تاکید کرد: تقویت توان دفاعی بخشی از سیاست دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی است و دیگران نمی‌توانند ایران را از تقویت دفاعی منع کنند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران افزود: در حالی که آمریکا انواع سلاح‌های مخرب را به کشورهای منطقه صادر می‌کند و به بحران آفرینی دامن می زند، قطعاً نمی تواند به کشورهای دیگر در زمینه تقویت توان دفاعی توصیه کند.
قاسمی گفت: بحث گزینه نظامی ضد ایران هم تاریخ مصرف گذشته دارد و امکان عملیاتی شدن ندارد و این موضوع هم از بی تجربگی هوک ناشی می‌شود، زیرا ایران کشوری توانمند است و با کشور‌های دیگر که مورد هجوم قرار گرفته اند، متفاوت است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با اشاره به  افزایش ادعا‌های تهدید آمیز آمریکا ضد ایران و تحرک دستگاه دیپلماسی پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: تهدیدهای واشنگتن ضد تهران موضوع جدیدی نیست، بلکه "ایران ستیزی" و تلاش برای تضعیف ایران از سیاست های مشخص آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره نشست بین المللی ژنو برای حل بحران افغانستان و تاکید رئیس جمهوری این کشور بر نقش کشورهای همسایه از جمله ایران در حل بحران افغانستان گفت: ایران همواره برای ایجاد صلح و ثبیت وضعیت افغانستان اعلام آمادگی کرده و قطعاً دولت افغانستان از نقش ثبات ساز ایران آگاه است.

 

کلیدواژه