توافق فرانسه و آلمان درباره ساز و کار کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران
(last modified 1397-09-18T04:40:45+00:00 )
قوس 18, 1397 09:10 Asia/Kabul
  •  توافق فرانسه و آلمان درباره ساز و کار کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران

روزنامه آلمانی «ویرتشافتزووچه» روز شنبه اعلام کرد، برلین و پاریس درباره ساز و کار کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران «اس پی وی» (SPV) به توافق رسیده اند.

به گزارش ایرنا، روزنامه آلمانی «ویرتشافتزووچه» خاطرنشان کرد براساس توافق برلین و پاریس، سازوکار مالی ویژه برای حفظ روابط تجاری اتحادیه اروپا با ایران به صورت نهادی در فرانسه مستقر شده و یک آلمانی ریاست آن را برعهده خواهد داشت.

براساس این گزارش، 9 کشور اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا، اتریش و اتحاد سیاسی-اقتصادی «بنلوکس» شامل بلژیک، لوکزامبورگ و هلند تمایل به پیوستن به این نهاد را دارند.

سازمان مجری این سازوکار اگرچه ابتدا به صورت نهادی کوچک خواهد بود، اما به تدریج مجوز انجام امور بانکی را نیز به دست خواهد آورد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 18 ثور به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

خروج آمریکا از برجام با انتقادات گسترده جهانی بویژه دیگر طرف های امضا کننده این توافق بین المللی روبرو شده است. بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند به برجام پایبند بوده و از آن حمایت می کنند.

در همین راستا؛ ایران و اروپا در هفته های اخیر گفت و گوهایی را به منظور حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق بین المللی آغاز کرده اند؛ اروپا در جریان این مذاکرات متعهد شد بسته ای حمایتی در چارچوب برجام و برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران به تهران ارائه کند.

 

 

 

کلیدواژه