آمریکا و تکرار ادعاها؛ برنامه موشکی ایران ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است
(last modified 1397-12-17T06:47:49+00:00 )
حوت 17, 1397 11:17 Asia/Kabul
  •  آمریکا و تکرار ادعاها؛ برنامه موشکی ایران ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است

آمریکا دوباره ایران را به دلیل انجام آزمایش های موشکی و پرتاب ماهواره به فضا به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرد.

به گزارش ایرنا،  "جاناتان کوهن" Jonathan Cohen سفیر موقت آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی شد اقدام ایران در انجام آزمایش های موشکی و  پرتاب ماهواره به فضا در تقابل با قطعنامه 2231 این شورا است.

"جاناتان کوهن" با ادعای اینکه برنامه فضایی و موشکی متعارف ایران به بی ثباتی در منطقه غرب آسیا دامن می زند از شورای امنیت خواست «محدودیت‌های شدید بین‌المللی» علیه ایران اعمال کند.

آمریکا به همراه برخی متحدانش که همواره به دنبال انحصار تکنولوژی های پیشرفته برای خود هستند، مدعی‌اند اقدام ایران در پرتاب موشک و  ماهواره‌ به فضا در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت است.

"محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران پنجشنبه 13 جدی در واکنش به این ادعا، خطاب به مقامات آمریکایی تصریح کرد، واشنگتن، ایران را به نقض قطعنامه ای متهم می کند که خود آن را نقض کرده است.

"ظریف" با بیان اینکه توقع دیگری از مقامات آمریکایی نیست به‌جز اینکه برجام را نفهمیده باشند، گفت: کسانی که با برجام آشنا هستند می‌دانند پرتاب ماهواره‌بر توسط ایران  و آزمایش‌های موشکی نقض قطعنامه 2231 نیستند.

وزیر خارجه ایران پیشتر نیز با بیان اینکه قطعنامه 2231 سازمان ملل تنها از ایران می‌خواهد موشک حامل کلاهک هسته‌ای نسازد تصریح کرده بود ایران برنامه هسته‌ای نظامی ندارد.

این اظهارات ظریف توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 14 گزارش پایبندی ایران به برجام  وصلح آمیز بودن فعالیت های هسته ایران را تایید کرده است.

"سرگی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه هم اخیرا از موضع‌گیری آمریکا در قبال برنامه موشکی ایران انتقاد و تاکید کرد، ایران با آزمایش های فضایی و  موشکی خود هیچ گونه اقدام ممنوع از نظر قوانین بین المللی انجام نمی دهد.

 

کلیدواژه