حمل 08, 1398 12:22 Asia/Kabul
  • گزیده‌ای از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی

جمهوری اسلامی ایران، ایستادگی در برابر سیاست ها و اقدامات تجاوز کارانه مستکبران و مزدوران آن ها را وظیفه ای خطیر و خدشه ناپذیر می داند، این پایداری در بیانات رهبر معظم انقلاب در سال97 بارها مورد تاکید قرار گرفت.

تجربه نشان می دهد که در تحلیل ریشه های خصومت ورزی آمریکا نباید دچار ساده اندیشی و نگاه های خوشبینانه شد، هدف آمریکا در گیر کردن ایران با بحران در سطح منطقه ای و بین المللی است که در ابتدای  پیروزی انقلاب در قالب جنگ تحمیلی و طراحی کودتا تجربه شد، اما شکست خورد.

این جریان خصمانه به شیوه های دیگری همچون براندازی نظام از درون و با جنگ نرم دنبال شد که بازهم نتیجه نداد. همچنین آمریکا در چهل سال گذشته گزینه فشار اقتصادی را کنار نگذاشته و با اتهام سازی علیه ایران؛تلاش می کند تا شاید به اهدافش دست یابد.

دشمنان ملت ایران همواره نسبت به اقتدار نظام جمهوری اسلامی بغض و کینه داشته و دارند؛ حتی افتخارآفرینی های مدال‌آوران ایرانی در مسابقات جهانی را بر نمی تابند و هر موفقیتی بویژه آنجا که به حفظ ارزشهای دینی و فرهنگی  کمک می کند، موجب خشم و عصبانیت آمریکاست.

این کینه و بغض اما انگیزه ملت ایران را برای پیشرفت و کسب موفقیت های بزرگ درهمه عرصه ها بیشتر کرده است. 

این به معنای اقتدار واقعی ملت ایران است که قدرت های استکباری را با چالش مواجه کرده است. آمریکا برای مقابله با این انقلاب هزینه های فراوانی را صرف کرده و همچنان با تبلیغات و فضا سازی های موهوم تلاش می کند نظام جمهوری اسلامی را ضعیف، منفعل و ملت ایران را دلسرد و جدا شده از مسیر و اهداف انقلاب نشان دهد، اما برغم همه این خصومت ورزی‌ها، ملت ایران با عزم و اراده ای قوی به راه خود ادامه داده است.

رهبر معظم انقلاب در این زمینه همواره بر ارتباط خوب و روزافزون با همسایگان تاکید کرده اند و درباره کشورهای اروپایی نیز گفتند: "ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد، اما باید ضمن ادامه این کار از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید."

ایشان خاطرنشان کردند: "باید با نگاه شک آلود به وعده های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای برجام را وسیله ای برای حفظ منافع ملی خواندند و افزودند: "برجام هدف نیست بلکه وسیله است و طبعاً اگر به نتیجه برسیم که با این وسیله، حفظ منافع ملی امکان پذیر نیست آن را کنار می گذاریم."

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با تأکید بر منتفی بودن هرگونه مذاکره با آمریکایی ها گفتند: "نتیجه مذاکره با مسئولان قبلی آمریکا که حداقل ظاهرساز بودند اینگونه شد، حالا با مسئولان وقیح و هتاک فعلی که شمشیر را برای ایرانی ها از رو بسته‌اند چه مذاکره ای داریم، بنابراین مذاکره ای در هیچ سطحی با آمریکایی ها صورت نخواهد گرفت. آمریکا در چهل سال گذشته هر آنچه در دشمنی علیه انقلاب و ملت و نظام جمهوری اسلامی می توانست انجام داده است. اکنون نیز همه امید آمریکا به ایجاد شکاف و اختلاف داخلی و وادار کردن ایران به تسلیم  شدن در برابر فشاراقتصادی است."

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این توطئه ها بحث ضرورت، «استفاده از ظرفیتهای اقتصادی فراوان و برجسته کشور» را مورد تأکید قرار دادند و با استناد به گزارشی از مراکز بین المللی افزودند: "ایران از لحاظ ظرفیتهای استفاده نشده در رده اول جهان قرار دارد. تجربه سالهای اخیر، نشان می دهد که گره زدن همه مسائل اقتصادی به برجام و تکیه بر مباحثی همچون مذاکره با امریکا یک خطای بزرگ است. واقعیت این است که دشمن بدنبال دو  قطبی کردن جریان های سیاسی  و ایجاد شکاف در وحدت ملی است."

سخن رهبر معظم انقلاب دراین باره صریح و شفاف و تاکید بر اجرای دقیق مسوولیت ها  و در عین حال توام با تاکید بر پرهیز از هرگونه افراط و تفریط است.

نحوه صحیح مواجهه با مشکلات بر مبنای واقع بینی

آنچه حائز اهمیت است، نحوه صحیح مواجهه با مشکلات بر مبنای واقع بینی است. آنگونه که رهبر معظم انقلاب بارها گفته اند، "باید عمیقاً باور کنیم که مشکلات اقتصادی با تکیه بر ظرفیت‌های فراوان داخل کشور قابل حل است. قطعا با شعارهای تند و افراطی مشکلی حل نخواهد شد."

از این دیدگاه، سخنان رهبر معظم انقلاب در قبال ریشه های مشکلات و ایستادگی ملت ایران در مقابل فشارها و زورگویی های مستکبران تحلیلی واقع بینانه و مبتنی بر تجربه های تاریخی است.

برهمین اساس یکی از شاخص های مهم در سیاست خارجی ایران بی اعتمادی به آمریکاست و سخنان رهبر معظم انقلاب در این باره صریح و روشن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی در همین خصوص در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه، تأمین و حفظ منافع ملی به معنای حقیقی را هدف اصلی سیاست خارجی خواندند.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین دشمنی عمیق آمریکا با جمهوری اسلامی خاطرنشان کردند: "تصور حل مشکلات کشور با مذاکره یا رابطه با آمریکا  خطایی واضح است و افزودند: آمریکا با اصل نظام اسلامی مشکل اساسی و مبنایی دارد، ضمن اینکه کشورهای فراوانی در افریقا، آسیا و امریکای لاتین هستند که با امریکا رابطه دارند اما همچنان با مشکلات فراوان دست به گریبانند."

توصیه رهبر انقلاب برای خروج از مشکلات در عرصه سیاست خارجی

ایشان برای عبور از مشکلات در عرصه سیاست خارجی بکارگیری ظرفیت‌های استفاده‌ نشده یا کم استفاده شده در کشور را مهم دانستند و افزودند: "مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند، بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد."

رهبر انقلاب اسلامی دراین خصوص در بیناتشان در مناسبت های مختلف  چندین تجربه عبرت آموز در روابط ایران و غرب را یادآوری و تضمین‌های لازم اروپا برای ادامه یافتن برجام را نیز تشریح کردند.

ایشان، با اشاره به سابقه همراهی اروپا با امریکا  در جریان سازی هسته ای علیه ایران گفتند: "ما بنای دعوا با اروپا را نداریم اما این سه کشور اروپایی  نشان داده اند که در حساس‌ترین مواقع، با امریکا همراهی می کنند."

رهبرمعظم انقلاب؛ مقابله صریح اروپایی ها با هرگونه تحریم آمریکا علیه ایران را از شرایط ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند: "همه بدانند جمهوری اسلامی از مؤلفه های قدرت خود از جمله دفاع از راه دور قطعاً دست نمی کشد."

ایشان در این زمینه با اشاره به مؤلفه های اقتدار ایران در منطقه تاکید کردند: "حضور در منطقه و طرفداری ملتها ازجمهوری اسلامی، عمق راهبردی ماست و هیچ دولت عاقلی از این مؤلفه های قدرت بخش صرف نظر نمی کند."

تاکید رهبر انقلاب بر حفظ شادابی و پویایی در زمینه تحقق آرمان های انقلاب 

داشتن امید به آینده و حفظ شادابی و پویایی در زمینه تحقق آرمان های انقلاب از دیگر نکاتی است که رهبر معظم انقلاب، در سال 97 در دیدار مسئولان و اقشار مختلف مردم بویژه جوانان بر آن تاکید کردند.

ایشان در بیاناتی در همین خصوص، با اشاره به تلاش بی وقفه آمریکا برای شبهه پراکنی و گرفتن امید و اعتماد به نفس ملت ایران، تاکید کردند: "به فضل الهی و با اتکا به هوشیاری و ایستادگی مردم - همچون گذشته بینی دشمنان را به خاک می مالیم و با تلاش مضاعف مسئولان برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم - راه پیشرفت و سرافرازی را با اقتدار ادامه خواهیم داد."

تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت استمرار پیشرفت علمی

از دیگر توصیه های مهم رهبرمعظم انقلاب در سالی که گذشت، تاکید بر ضرورت استمرار رشد و پیشرفت بدون وقفه علمی و فناوری بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعداد های برتر علمی، با اشاره به قطع کامل وابستگی ایران به آمریکا خاطرنشان کردند: دشمن با رصد تحولات و فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران، از تبدیل ایران از «کشوری عقب افتاده و وابسته» به کشوری «اثرگذار، متنفذ و برخوردار از اقتدار روزافزون سیاسی، دفاعی و علمی»، کاملاً عصبانی و به‌شدت نگران است."

در عرصه های دفاعی و اقتدار نظامی نیز حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا در دیدارهایشان با فرماندهان و مسئولان دفاعی کشور با تاکید بر ضرورت استمرار پیشرفت‌های دفاعی بارها تصریح کردند: "جمهوری اسلامی قصد آغاز جنگ با کسی را ندارد اما باید آنچنان توانایی‌های خود را افزایش دهد تا دشمن نه تنها از حمله به ایران بیمناک و هراسان باشد بلکه به برکت همبستگی، اقتدار و حضور مؤثر نیروهای مسلح در میدان، سایه تهدید نیز از سر ملت ایران دور شود."

بیانات رهبرمعظم انقلاب درخصوص شناخت دشمن و تاکید بر نقاط قوت نظام در مقابل جبهه استکبار، حاکی از شناخت اهداف جنگ نرم دشمنان  در سطح منطقه ای و بین المللی است.

حضرت آیت الله خامنه ای در بیاناتشان جنگ نرم دشمن را خطرناک‌ تر از جنگ نظامی دانسته وتاکید کردند: "امروز جنگ، جنگ نظامی نیست زیرا آنها جنگ نظامی نمی کنند و غلط هم می کنند اگر بخواهند جنگ نظامی کنند."

از این منظر بیانات رهبر انقلاب در سالی که گذشت حاوی نکاتی کلیدی است که ضرورت حفظ هوشیاری درمقابله با طرح هاو نقشه های بلند مدت آمریکا در منطقه را یاد آور می شود.  

کلیدواژه