نامه اعتراضی ظریف به گوترش؛ آمریکا مسئول عواقب ماجراجویی علیه سپاه پاسداران است
(last modified 1398-01-23T06:09:26+00:00 )
حمل 23, 1398 10:39 Asia/Kabul
  •  نامه اعتراضی ظریف به گوترش؛ آمریکا مسئول عواقب ماجراجویی علیه سپاه پاسداران است

وزیر خارجه ایران پنجشنبه شب در نامه ای به "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت، نسبت به اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتراض کرد و اظهار داشت واشنگتن و چند دولت دست نشانده‌اش، مسئول عواقب ماجراجویی علیه سپاه پاسداران هستند.

به گزارش ایرنا، "محمد جواد ظریف" در این نامه اقدام خصمانه "دونالد ترامپ"، رئیس‌ جمهور آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نقض آشکار اصول مسلم حقوق بین‌الملل و منشورملل متحد از جمله اصل برابری حاکمیت دولت ها برشمرد و تصریح کرد، این حرکت تحریک آمیز ترامپ، تنش ها را به سطحی تقابلی و غیرقابل کنترل می رساند.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه نقش سپاه پاسداران در مقابله با گروه‌های تروریستی مورد تحریم شورای امنیت نظیر القاعده، داعش، جبهه النصره و سایر گروه های تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد توجه و تقدیر بوده است تصریح کرد  برخلاف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که همواره حامی گروه‌های افراطی‌ و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، نیروهای مسلح ایران از جمله سپاه پاسداران پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریسم در منطقه هستند.

ظریف در این نامه همچنین به اقدام متقابل ایران در تروریستی اعلام کردن ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه غرب آسیا موسوم به "سنتکام" اشاره کرد و اظهار داشت، این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت آمریکا علیه منطقه غرب آسیا را بر عهده دارد.

وزیر خارجه ایران با یادآوری جنایت های "سنتکام" از جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سوم  ژوئیه 1988 و نیز کشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیر نظامی در منطقه تاکید کرد سنتکام امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را به خطر انداخته است.

ظریف از گوترش و شورای امنیت خواست این نامه را به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر کنند.

"ترامپ روز دوشنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار داد.

سپاه پاسداران نقشی اساسی در مبارزه با تروریست های مورد حمایت آمریکا در منطقه دارد.

 

 

 

کلیدواژه