کنایه موسوی به همتای فرانسوی‌اش؛ ایران آمادگی دارد همانند اروپایی ها به برجام عمل کند
(last modified 1398-03-01T05:22:33+00:00 )
جوزا 01, 1398 09:52 Asia/Kabul
  • کنایه موسوی به همتای فرانسوی‌اش؛ ایران آمادگی دارد همانند اروپایی ها به برجام عمل کند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به اظهارات همتای فرانسوی خود که از ایران خواسته بود شدیدا به برجام پایبند باشد خاطرنشان کرد، ایران آمادگی دارد دقیقا به همان شکلی که فرانسه و شرکای اروپایی‌اش در یک سال گذشته از برجام حمایت و به آن عمل کرده اند، برجام را اجرا کند.

به گزارش ایرنا، "سید عباس موسوی" افزود حتما چنین رفتاری باید برای فرانسوی های مدعی حمایت از برجام کاملا قانع کننده باشد.

"اگنس فن در مول"،Agnes von der Muhll سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز سه شنبه در واکنش به تصمیم اخیر برجامی ایران مبنی بر افزایش 4 برابری میزان تولید اورانیوم غنی شده 3.67 در اظهاراتی طلبکارانه گفت: پاریس قویاً از ایران می‌خواهد همان‌طور که تاکنون به تمامی تعهدات برجامی‌اش پایبند بوده، اجرای این تعهدات را ادامه دهد.

به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و کارشکنی‌های واشنگتن در اجرای آن و همچنین بدعهدی طرف‌های باقی‌مانده در برجام نسبت به اجرای تعهدشان، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه 8 می 2019 با انتشار بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش سطح تعهدات ایران در چارچوب برجام به استناد به بندهای 26 و 36 این توافق خبر داد.

در ادامه سازمان ملی انرژی اتمی ایران روز سه شنبه اعلام کرد در راستای بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تعهدات ایران ذیل برجام، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم 3.67 درصد ایران به چهار برابر میزان قبلی افزایش یافته است.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (8 می 2018) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

کلیدواژه