موسوی خطاب به مکرون: طرح موضوعات فرابرجامی کمکی به حفظ برجام نمی کند
(last modified 1398-03-17T05:30:57+00:00 )
جوزا 17, 1398 10:00 Asia/Kabul
  • موسوی خطاب به مکرون: طرح موضوعات فرابرجامی کمکی به حفظ برجام نمی کند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در واکنش به اظهارات فرا برجامی "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی خود گفت: طرح این موضوعات کمکی به حفظ برجام نمی کند

"سید عباس موسوی" با بیان اینکه کشورهای اروپایی تاکنون به رغم برخی سخنان و بیانیه های سیاسی، در عمل به تعهدات خود ذیل برجام و تعهدات بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام ناتوان بوده‌اند، تصریح کرد؛ اروپایی ها با طرح موضوعات فرا برجامی، نه تنها کمکی به حفظ برجام نمی‌کنند، بلکه زمینه بی اعتمادی بیشتر بین طرف‌های باقی مانده برجام را فراهم و آمریکا را به هدف خود در خروج غیرقانونی از این توافق بین المللی که چیزی جز فروپاشی آن نبود، نزدیک‌تر می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعاهای تکراری، بدون پشتوانه و متناقض رئیس جمهور آمریکا در این دیدار را نیز فاقد ارزش خواند و شایسته واکنش تازه ندانست.

رئیس جمهوری فرانسه که کشورش به عنوان یکی از امضا کنندگان برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" تاکنون به تعهد خود برای اجرای این توافق بین المللی عمل نکرده است، عصر پنجشنبه در نشست خبری مشترک با "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی خود گفت: پاریس و واشنگتن اهداف مشترکی در قبال ایران دارند و مذاکرات جدیدی باید برای گسترش مفاد برجام آغاز شود.

ترامپ نیز  در این نشست خبری بار دیگر به تکرار اتهامات و ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: ایران نباید سلاح هسته ای داشته باشد.

این اظهارات ترامپ در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 15 گزارش، صلح آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای و  پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام را تایید کرده است.

کلیدواژه