میلیتاری‌تایمز: پدافند موشکی ایران حتی کار را برای اف-22 سخت می‌کند
(last modified 1398-03-18T05:55:20+00:00 )
جوزا 18, 1398 10:25 Asia/Kabul
  •  میلیتاری‌تایمز: پدافند موشکی ایران حتی کار را برای اف-22 سخت می‌کند

یک نشریه نظامی آمریکایی با اذعان به توان نظامی ایران در هرگونه تقابل احتمالی با ایالات متحده، نوشت که این رویارویی مانند جنگ عراق نخواهد بود و اتفاقات غیرمنتظره زیادی خواهد داشت.

نشریه الکترونیکی و تخصصی نظامی «میلیتری تایمز» در یادداشتی تحلیلی به بررسی رویارویی احتمالی بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران پرداخته و ضمن اذعان به توانمندی‌های پیشرفته نظامی ایران نوشت فارغ از اینکه کدام طرف جنگ را راه بیاندازند، نتیجه برای آمریکا از پیش تعیین شده نیست.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به نگرانی و بررسی‌های دقیق مقامات وزارت دفاع و دستگاه‌های امنیتی آمریکا از تقابل نظامی با ایران، آمده است: «پدافند ساحلی ایران احتمالاً تمام خلیج فارس را برای کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا به منطقه ممنوعه تبدیل کند. پدافند موشکی پیشرفته زمین به هوای ایران نیز تهدیدی قابل توجه برای خلبانان آمریکایی است. زرادخانه موشک‌های بالستیک و کروز ایرانی نیز تاسیسات نظامی آمریکا در حوزه استحفاظی سنتکام را در خطر قرار می‌دهد. تلفات آمریکا می‌تواند زیاد باشد».

این نشریه تخصصی نظامی با فرض گرفتن اینکه حتی اگر آمریکا بتواند در تقابل با ایران به پیروزی دست یابد، توضیح می‌دهد: «اما مشخص نیست که پیروزی به چه شکل خواهد بود. هیچکسی از اشغال وسیع (ایران) مانند آنچه در تهاجم سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق رخ داد، دم نمی‌زند. بسیاری از نخبگان نیز هشدار می‌دهند که هرگز نباید امید داشت که حمله نظامی آمریکا (به ایران) باعث شود ایرانی‌ها برای ساقط کردن جمهوری اسلامی و تبدیل این کشور به متحد آمریکا اقدام کنند».

میلیتری تایمز ضمن اشاره به مصاحبه‌های کیفی که با بیش از ده کارشناس نظامی، شامل مقامات فعلی و پیشین ارتش آمریکا، انجام داده، چرخش‌های احتمالی وقایع در درگیری با ایران را اینگونه توصیف می‌کند: «حملات (غافلگیرکننده) به شریان‌های ترانزیتی مهم از جمله کانال سوئز و تنگه هرمز انجام خواهد شد. آب‌های اطراف یمن نیز با مین‌های دریایی پر خواهد شد که حرکت کشتی‌ها در این منطقه را به خودکشی بدل می‌کند. حملات الکترونیکی در فضای مجازی، منجر به قطع برق (تاسیسات آمریکایی) در منطقه می‌شود. اختلالات الکترونیک نیز توانایی مخابراتی و ارتباطی نظامیان (آمریکا) را تضعیف کرده و این در حالی است که فرماندهان میدانی با چیزی رو به رو شده‌اند که بیش از یک دهه است تجربه نکرده‌اند».

در ادامه این تحلیل با بیان اینکه گروه‌های مقاومت حامی ایران در منطقه نیز از این فرصت برای صدمه زدن به مواضع آمریکا در هر مکان و زمان ممکن استفاده خواهد کرد، آمده است: «آنطور که یک کارشناس نظامی می‌گوید، حضور چند هزار نیروی (آمریکایی) در منطقه و اعزام تعداد بیشتر، می‌تواند باعث اشتباه محاسباتی شود و در نهایت شاهد آن باشیم که کنترل اوضاع در دست خارج شود».

کلیدواژه