تاکید وزیر امور خارجه ایران بر اراده جدی و عملی اروپایی ها برای حفظ برجام
(last modified 1398-04-24T03:38:33+00:00 )
سرطان 24, 1398 08:08 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر امور خارجه ایران بر اراده جدی و عملی اروپایی ها برای حفظ برجام

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به نیویورک بر لزوم اراده جدی و عملی اروپایی ها برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرد .

به گزارش ایرنا ،«  محمد جواد ظریف » که برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، روز یک شنبه وارد نیویورک شد ، ابراز علاقه اروپایها  برای حفظ برجام را کافی ندانست و گفت،اروپایها باید برای حفظ این توافق بین المللی سرمایه گذاری کند که هنوز شاهد نبوده ایم.

وزیر امور خارجه ایران افزود،اظهارعلاقه و اعلام اراده برای حفظ یک توافق بین المللی با اینکه آمادگی برای سرمایه گذاری ، تفاوت جدی وجود دارد و اروپایی ها هنوز این را نشان نداده اند.

محمد جواد ظریف درباره نقض برجام از طرف آمریکا گفت، عهد شکنی آمریکا محدود به برجام نبوده بلکه تقریباً هر توافق بین المللی همچون  پیمان  نیروهای هسته‌ای میان‌برد ("آی ان اف" INF )، نفتا (پیمان تجارت آزاد منطقه آمریکایی شمالی ) که مصوب کنگره هم بوده، خارج شده است.

وزیر امور خارجه ایران ،آمریکا را قانون شکن دانست و افزود ، این قانون شکنی ها باعث انزوای آمریکا در جامعه بین المللی شده  و اکنون زمان آن است که آمریکا به جامعه بین المللی باز گردد.

ظریف درباره مذاکره با آمریکا هم گفت: ایران میز مذاکره را ترک نکرده است، میز مذاکره وجود دارد، این آمریکا بود که به صورت غیرقانونی و یکجانبه از برجام خارج شد و اکنون هم به آمریکا مرتبط است که به میز مذاکره بازگردد یا خیر.

وزیر امور خارجه ایران با توجه به پیشنهادهای مکرر و همچنین ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد درباره گفت وگوی منطقه ای که اکنون عراق هم این مساله را مطرح کرده که مورد استقبال اتحادیه اروپا هم قرار گرفته است، گفت، تنها راه برای منطقه غرب آسیا ، امنیت جمعی و گفت وگو است.

محمد جواد ظریف همچنین  درباره اهداف نشست عالی رتبه شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد هم گفت، این نشست برای رسیدگی به میزان پیشرفت در اهداف توسعه پایدار است، ایران بر اساس اهداف تنظیم شده  پیشرفت های خوبی داشته و لازم است این پیشرفت به اطلاع سایر کشورها و افکار عمومی برسد.

ظریف در عین حال تاکید کرد، اقدامات امریکا در تروریسم اقتصادی و مانع شدن از اجرای روابط عادی بین المللی در حوزه اقتصاد، مانع عمده برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است که باید به اطلاع اعضای جامعه بین المللی رسانده شود.

 نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد درباره سند توسعه پایدار از روز سه شنبه 9 ژوئیه آغاز شد و تا 18 ژوئیه ادامه خواهد داشت که سه روز پایانی آن، در سطح وزیران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران از سال 2019 عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل شده و قرار است «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در این نشست سخنرانی کند.

 

کلیدواژه