ظریف خطاب به اروپایی‌ها: قرار نیست به ایران لطف کنید فقط تعهدات خود را انجام دهید
(last modified 1398-06-15T06:03:32+00:00 )
سنبله 15, 1398 10:33 Asia/Kabul
  • ظریف خطاب به اروپایی‌ها: قرار نیست به ایران لطف کنید فقط تعهدات خود را انجام دهید

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب در واکنش به موضع گیری های اروپایی ها پس از اعلام گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: قرار نیست طرف‌های اروپایی برجام به ایران لطف کند، بلکه انتظار این است که آنها تعهدات برجامی‌شان را انجام دهند.

به گزارش ایرنا، "محمد جواد ظریف" در بدو ورود به جاکارتا، پایتخت اندونزی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها تعهداتی در قبال برجام دارند تصریح کرد، این تعهدات نه وابسته به آمریکا و نه وابسته به اجازه آمریکاست.

ظریف افزود، اروپایی ها باید به این نتیجه برسند که اگر بخواهند از آمریکا برای اجرای تعهداتشان اجازه بگیرند آمریکا هیچ وقت به آنها این اجازه را نخواهد داد.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در پایان نشست سران قوای سه‌گانه ایران اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از روز جمعه برخواهد داشت.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (18 ثور 1397) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران 18 ثور 1398، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند. ایران تاکنون در 2 گام از تعهدات خود کاسته و روز جمعه سومین گام را بر خواهد داشت.

ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تصریح کرده است این اقدامات  در صورتی که شرکای برجام، گام‌های لازم را برای ایفای تعهدات خود بردارند به سرعت قابل بازگشت هستند.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

 

کلیدواژه