موسوی: کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب این توافق بین المللی ادامه دارد
(last modified 1398-06-25T08:55:22+00:00 )
سنبله 25, 1398 13:25 Asia/Kabul
  • موسوی: کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب این توافق بین المللی ادامه دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران از ادامه کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق بین‌المللی خبر داد.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی مبنی بر نحوه اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران و انجام تعهدات اروپا در قبال این توافق بین المللی گفت: توافقی بین ایران و پنج بعلاوه یک صورت گرفت که پس از خروج یکی از اعضاء، بقیه اعضاء تعهد دادند که خروج آمریکا از برجام را جبران کنند، اما تاکنون موفق نشده‌اند.
موسوی با بیان اینکه تعهدات اروپا در چارچوب برجام پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را دارد، تصریح کرد: اینکه هنوز برخی کشورها باید برای اجرای تعهداتشان از دیگران اجازه بگیرند،جای تاسف دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: تهران تا زمانی که احساس کند در انجام تعهدات برجامی دو طرف، موازنه‌ای برقرار است، بر تعهدات خود پایبند می‌ماند؛ اما اگر به این نتیجه برسد که حضور در برجام با منافع ملی جمهوری اسلامی در یک راستا نیست و منافع کشور تامین نمی شود، قطعاً تصمیم مقتضی را در قالب گام چهارم اتخاذ خواهد کرد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه ایران درباره نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در آنکار نیز با بیان اینکه این نشست درباره اجرای آتش‌بس است،‌ افزود: در نشست امروز هماهنگی‌ها و توافق‌هایی در سطح سران انجام می شود که اقدامی رو به جلو برای حل بحران در سوریه است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای درخصوص دیدار رئیسان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: چنین دیداری در دستور کار نیست.
موسوی درباره اتهام‌زنی به ایران پس از حملات اخیر پهپادی به تاسیسات نفتی سعودیها نیز گفت: یمن پنج سال درگیر جنگ خونین بوده و طبیعی است که ملت، ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به جنایتهای متجاوزان واکنش نشان دهند. 
موسوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که از مردم یمن و حقوق آنها دفاع می‌کند ولی اینکه اقدامات دفاعی مردم و ارتش یمن به ایران نسبت داده شود، در راستای "دروغ حداکثری" و ادامه ناکامی‌هایشان است. 
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین درباره مصادره اموال جمهوری اسلامی ایران در کانادا گفت: اجرای این حکم مغایر با نص حقوق و قوانین بین‌المللی است و ایران این حق را برای خود محفوظ می‌دارد تا از حقوق خود دفاع کند.

کلیدواژه