سازمان انرژی اتمی ایران: کاهش تعهدات برجامی ایران به منظور رسیدن به تعادل در تعهدات انجام می شود
(last modified 1398-07-11T06:00:23+00:00 )
میزان 11, 1398 10:30 Asia/Kabul
  • سازمان انرژی اتمی ایران: کاهش تعهدات برجامی ایران به منظور رسیدن به تعادل در تعهدات انجام می شود

سازمان انرژی اتمی ایران چهارشنبه شب در پی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه "کاهش تعهدات برجامی ایران، باید با جدیت کامل و به صورت دقیق و جامع ادامه یابد تا به نتیجه مطلوب برسد در بیانیه ای اعلام کرد، این سازمان ضمن ادامه کاهش تعهدات برجامی، به فعالیت های گسترده علمی و راهبردی و دستیابی به توانمندی های جدید در چارچوب قوانین ملی و تعهدات پادمانی ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، سازمان انرژی اتمی ایران در این بیانیه با تاکید بر اینکه کاهش تعهدات برجامی ایران بر مبنای بندهای پیش بینی شده در این توافق و به منظور رسیدن به تعادل در تعهدات ایران در مقابل بهره گیری از مزایای برجام انجام می شود، تصریح کرد؛  اقدامات برجامی ایران، امری قانونی و حقوقی بوده و هیچ نقض تعهدی در آن وجود ندارد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران تاکید شده است، درصورتی که طرف های توافق برجام به تعهداتشان احترام بگذارند و آنها را عملیاتی کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت.

سازمان انرژی اتمی ایران ابراز اطمینان کرد، همانگونه که پیشتر مقامات و کارشناسان بین المللی از دستاوردهای ارزشمند و افتخارآفرین این سازمان مانند تولید سوخت بیست درصد حیرت زده شدند، در آینده نزدیک از دستاورد های جدید متخصصان ایرانی در حوزه فناوری هسته ای صلح آمیز مبهوت خواهند شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روزچهارشنبه در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران گفتند: کاهش تعهدات هسته ای که مسئولیت آن برعهده سازمان انرژی اتمی است، باید همانگونه که دولت اعلام کرده با جدیت کامل و به صورت دقیق و جامع ادامه یابد تا به نتیجه مطلوب برسد و قطعاً هم به نتیجه خواهد رسید.

ایران 8 می 2019(18ثور1398)، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

ایران تاکنون در 3 گام از تعهدات برجامی‌اش کاسته است.

براساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

کلیدواژه