دلو 20, 1398 09:14 Asia/Kabul
  • اعتراض عراق به گنجاندن نام اسرائیل در بیانیه پایانی اَمان
    اعتراض عراق به گنجاندن نام اسرائیل در بیانیه پایانی اَمان

رئیس پارلمان عراق به گنجاندن نام «اسرائیل» در بیانیه پایانی نشست فوق العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی در اَمان اعتراض کرد.

به گزارش پارس تودی؛ «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق روز شنبه با اعتراض به این موضوع تاکید کرد: در هر جایی که این نام در این بیانیه آورده شده است، باید به  «اسرائیل اشغالگر غاصب» تغییر پیدا کند.

الحلبوسی پیش از این نیز خواهان برگزاری نشست فوق العاده پارلمان عربی در خاک فلسطین شد.

وی در سی‌امین کنفرانس نشست فوق العاده پارلمان عربی گفت: عراق مخالف حل یک جانبه مساله فلسطین است و ملت عراق در کنار مردم فلسطین برای تعیین سرنوشتشان ایستاده‌اند.

رئیس پارلمان عراق افزود: عراق مخالف معامله قرن است و موضع ملت عراق برخاسته از ایمان به وحدت عربی است.

الحلبوسی با تاکید بر لزوم بازگشت روحیه مبارزه عربی درخصوص مسئله فلسطین یادآور شد: این یک عیب نیست که عرب‌ها خواهان حق تاریخی خود در فلسطین شوند.

«سلیم الزعنون» رئیس مجلس ملی فلسطین نیز در این نشست از کشورهای عربی خواست حمایت از مردم فلسطین را افزایش دهند تا فلسطینی‌ها بتوانند با تقویت قدرت خود، طرح آمریکایی – اسراییلی معامله قرن را خنثی کنند.

نشست فوق العاده اتحادیه پارلمان‌های کشورهای عربی  بنا به درخواست فلسطین روز شنبه در امان پایتخت اردن برگزار شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هشتم بهمن ماه، برای نخستین بار از طرح سازش خود موسوم به «معامله قرن» در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید پرده برداشت.

طرح معامله قرن خواستار چشم‌ پوشی آوارگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است؛ طرحی که بر خلاف مفاد قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

این طرح همچنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن به سرزمین‌های اشغالی است.

به دنبال انتشار معامله قرن بسیاری از شخصیت‌ها،  مقام‌های سیاسی و دینی سراسر جهان به ویژه مسلمانان این طرح را محکوم کردند. 

کلیدواژه