حوت 15, 1398 13:54 Asia/Kabul
  • اوضاع ادلب سوریه محور گفتگوی رئیس‌جمهور ترکیه با همتای روس

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، برای دیدار با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، راهی مسکو شد تا دو طرف درباره اوضاع پرتنش ادلب سوریه گفتگو کنند.

به گزارش فرانس ۲۴، روسای جمهور ترکیه و روسیه  امروز پنجشنبه در مسکو بر سر کاهش تنش در ادلب که دو کشور را تا مرز تقابل رودررو در سوریه قرار داده است، بحث و گفتگو می کنند.

اردوغان در خصوص این سفر گفته است که  به دنبال آن خواهد بود که پوتین را برای دستیابی به یک آتش‌بس سریع در ادلب متقاعد کند.

کارشناسان با توجه به منافعی که دو کشور ترکیه و روسیه در سوریه دنبال می‌کنند بر این باور هستند که به دست آمدن توافق بر سر آتش‌بس در ادلب در گفتگوی امروز دو رئیس‌جمهور بسیار سخت به نظر می‌رسد و چنانچه توافقی هم حاصل شود کاملا نمایشی خواهد بود.

از چندی پیش که عملیات ضدتروریستی ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب آغاز شده است، ترکیه با این ادعا که حملات ارتش سوریه موجب فرار غیرنظامیان و در نهایت هجوم آن‌ها به ترکیه می‌شود می‌کوشد با حضور نظامی در این منطقه مانع عملیات پاکسازی ارتش سوریه در ادلب شود.

آنکارا می‌خواهد ارتش سوریه این حملات را متوقف کند و به پشت خطوط توافق شده در سال ۲۰۱۸ که در سوچی روسیه به دست آمد، برگردد.

خبرگزاری فرانس ۲۴ در ادامه نوشت ترکیه مدت‌هاست که از برخی گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کند، اما اولویت آن در حال حاضر به عقب راندن نیرو‌های سوریه از منطقه‌ای است که قرار بود منطقه کاهش تنش باشد.

کلیدواژه