خوش خدمتی گوترش به عربستان؛ ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان خارج شد
(last modified 1399-03-27T03:54:21+00:00 )
جوزا 27, 1399 08:24 Asia/Kabul
  • خوش خدمتی گوترش به عربستان؛ ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان خارج شد

"آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در راستای خوش خدمتی به عربستان، ائتلاف متجاوز سعودی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، "گوترش" در گزارش سالانه خود به شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد: ائتلاف متجاوز سعودی پس از کاهش موارد مرگ و قطع عضو کودکان یمنی در نتیجه حملات هوایی از این فهرست سیاه خارج می‌شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین مدعی شد، ائتلاف سعودی اقداماتی را به منظور محافظت از کودکان انجام داده است. 

سازمان ملل متحد اکتبر سال 2017 ائتلاف متجاوز سعودی را به دلیل کشتن دستکم 683 کودک یمنی و حمله به ده‌ها مدرسه در یمن، به فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان اضافه کرده بود.

این نخستین بار نیست که نام عربستان سعودی وارد این فهرست سیاه شده یا از آن خارج می‌شود. 

سازمان ملل نخستین بار در سال 2016 و در زمان ریاست "بان کی‌ مون" بر این سازمان، عربستان سعودی را برای مدت کوتاهی در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داد. 

بان‌کی‌مون در آن زمان اظهار کرد که عربستان سعودی، سازمان ملل را برای خروج از این فهرست تحت فشارهای شدید قرار داده و این سازمان را به قطع کمک‌های مالی تهدید کرده است. 

تنها یک روز بعد از درج نام ائتلاف متجاوز سعودی در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان، بان‌کی‌مون تسلیم فشارها شد و از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد.

این اقدام با واکنش‌های تند نهادهای حقوق بشری مواجه شد.

کودکان یمنی قربانیان اصلی تهاجم ائتلاف متجاوز سعودی به یمن هستند.

وزیر بهداشت یمن اخیرا اعلام کرد، سالانه دستکم 100 هزار کودک یمنی به دلیل جنگ، محاصره، سوء تغذیه و نبود داروهای مورد نیاز جان خود را از دست می‌دهند.

عربستان با حمایت امارات، آمریکا و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور  کرده است.

 

کلیدواژه