الکاظمی: نظامیان آمریکا طی سه سال از عراق خارج می شوند
(last modified 1399-06-01T04:52:38+00:00 )
سنبله 01, 1399 09:22 Asia/Kabul
  • الکاظمی: نظامیان آمریکا طی سه سال از عراق خارج می شوند

نخست وزیر عراق با تشریح محورهای گفت و گو با مقامات آمریکایی در سفر به این کشور گفت: ترامپ تأیید کرد که نیروهای آمریکایی در سه سال آینده از عراق خارج می شوند.

«مصطفی الکاظمی» روز جمعه در مصاحبه با وبگاه خبری العراقیه افزود: در جریان گفت‌وگوی راهبردی به ریاست وزیر خارجه عراق و همتای آمریکایی وی، بر سر یک سری اصول توافق شد که همه آن، در راستای منافع ملت عراق است؛ اصولی که مربوط به حضور آمریکا، تعیین مجدد جدول زمانی و بازاستقرار آن در خارج از عراق است.

الکاظمی با بیان اینکه در این گفت‌وگو، بر سر «تشکیل یک تیم فنی برای ایجاد مکانیزم این استقرار در خارج از عراق» توافق شد، خاطر نشان کرد، برای نخستین بار آمریکا نسبت به مطالبات دولت عراق، موضع روشن داشت.

وی خاطرنشان کرد، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که شمار نیروهای این کشور در عراق بسیار کم است، اما عراق برای آموزش و توسعه ارتش و نیروهای امنیتی به این نیروها نیاز دارد.

نخست وزیر عراق اظهار کرد، مجموعه ای از تفاهم نامه ها در زمینه نفت و انرژی به امضا رسید که مهمترین آنها یک قرارداد نفتی در استان «ذی قار» است و این یک پروژه ای راهبردی به شمار می رود که به طور کلی برای مردم این استان و عراق منافع بسیاری دارد.

وی گفت: ترکیه همسایه بزرگ و بسیار مهم عراق است، اما در عین حال ما تجاوز ترکیه به سرزمین های عراق را رد می کنیم و همچنین حملات برخی از طرفین از عراق به خاک ترکیه یا حتی از کشورهای دیگر را مردود می دانیم.

الکاظمی خاطرنشان کرد، اواسط هفته آینده برای گفت و گو در باره روابط عراق و اردن به امان سفر خواهد کرد.

مصطفی الکاظمی سه شنبه گذشته بغداد را به مقصد واشنگتن ترک و روز پنج شنبه با  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت و گو کرد.

کلیدواژه