سنبله 06, 1400 19:22 Asia/Kabul
  • تاکید سخنرانان نشست بغداد بر حمایت از ثبات عراق
    تاکید سخنرانان نشست بغداد بر حمایت از ثبات عراق

سخنرانان در نشست بغداد بر حمایت از ثبات و امنیت عراق تاکید کردند.

به گزارش شبکه الجزیره، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در نشست امروز شنبه بغداد گفت کشورش همه تلاش‌ها را برای تثبیت ثبات و امنیت در عراق به کار خواهد گرفت.

تمیم بن حمد، تأکید کرد که قطر در راستای بازیابی نقش تاریخی عراق و جایگاهی که شایستگی‌اش را دارد، تلاش می‌کند و اطمینان دارد که عراق دارای ظرفیت‌های بالایی از جمله نیروی انسانی مستعدی جهت بازیابی منابع قدرت خویش است.

«صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، نیز گفت اگر عراق ثبات نداشته باشند، کشورهای عربی نیز از ثبات بهره‌مند نخواهند شد.

وی تأکید کرد، عراق یکی از پایه‌های امنیت و اقتصاد در منطقه است و در حال حاضر، در مرحله مهم برگزاری انتخابات قرار دارد.

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب هم با حمایت از ثبات و امنیت عراق، گفت عراق به دنبال ایجاد روابط جدید با کشورهای منطقه است و اتحادیه عرب از این تلاش حمایت می‌کند و می‌خواهد عراق پلی برای ارتباطات باشد.

وی با اشاره به اینکه عراق نمی‌خواهد عرصه درگیری‌ها باشد، افزود زمان آن رسیده است که فرقه‌گرایی از کشورهای منطقه ریشه کن شود و صلح و ثبات حاکم شود.

نشست بغداد از امروز به مدت دو روز برگزار می‌شود. «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن، شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست شرکت می‌کنند.

کشورهای ایران، ترکیه و عربستان سعودی نیز در سطح وزرای خارجه در این نشست شرکت کرده‌اند. «محمد بن راشد آل مکتوم»، رئیس دولت امارات و حاکم دبی نیز به نمایندگی از امارات در این نشست حضور پیدا کرد. 

کلیدواژه