ثور 13, 1401 12:57 Asia/Kabul
  • عمار حکیم: اوضاع سیاسی عراق نیاز به بازنگری واقع بینانه دارد
    عمار حکیم: اوضاع سیاسی عراق نیاز به بازنگری واقع بینانه دارد

رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت، در این شرایط حساس، اوضاع سیاسی کشور نیاز به بازنگری واقع‌بینانه و فوری دارد تا ما را از بن بست خارج کند.

عراق از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر سال گذشته که نیروهای سیاسی نتوانسته‌اند با تشکیل دولت موافقت کنند با بحران سیاسی مواجه است.

به گزارش رادیو دری، سید "عمار حکیم" رهبر جریان حکمت ملی عراق اعلام کرد، با گذشت هفت ماه از اجرای انتخابات پیش از موعد در عراق، همچنان شاهد کندی آشکار در روند شکل‌ گیری صحنه سیاسی تازه در کشور هستیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تصریح کرد، باید به‌ صراحت نقض قانون اساسی و تخلف از زمان ‌بندی‌های تصریح ‌شده در قانون را محکوم و هرگونه آسیب به منافع و روزی و خدمات مردم را که ناشی از تأخیر در روند تشکیل دولت باشد سریعا متوقف کنیم.

حکیم با بیان اینکه درست نیست که انتخابات خود به یک مسئله درعراق تبدیل شود، گفت: عجیب است شاهد تکرار همان اشتباهاتی باشیم که موجب فاصله افتادن میان ملت و نظام سیاسی شده است و بی آنکه متوجه باشیم بر خشم جوانان از نظام سیاسی کشور بیافزایم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق افزود: وضعیت سیاسی کشور به خودی خود ملتهب و شرایط پیچیده است اما این کوتاهی و بن‌بست سیاسی بر پیچیدگی و التهاب می‌افزاید و موجب پیدایش دومینوی بحران‌ها می‌شود.

حکیم با بیان اینکه این فراخوانی صادقانه به همه برادرانمان است، گفت: بیاییم منافع عراق و امنیت و منفعت ملت مان را بر هر امر دیگری اولویت دهیم و با سعه صدر از مواضع گذشته فاصله بگیریم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: از همه نیروهای سیاسی در مجلس چه آنها که انتخاب شان پیوستن به ائتلاف اکثریت تشکیل ‌دهنده دولت است و چه آنها که در پی پیوستن به اپوزیسیون هستند می‌خواهم که «سند ساخت راهبردی کشور» را با همکاری نهادهای دولتی و مدنی تنظیم کنند به نحوی که دربردارنده زمان ‌بندی‌های الزام ‌آور برای دولتی باشد که رأی اعتماد می‌گیرد و بر عملکرد دولت بر اساس اجرای این سند نظارت شود.

در مارس گذشته، پارلمان عراق نتوانست به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر رئیس جمهور جدید را انتخاب کند. با گذشت بیش از شش ماه از انتخابات پارلمانی، عراق همچنان بدون رئیس جمهور و نخست وزیر جدید برای به دست گرفتن قدرت اجرایی است.

هشدار «عمار حکیم» درباره وجود طرحی مشکوک برای بی ثبات کردن عراق

کلیدواژه