میزان 13, 1401 08:30 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: تمدید نشدن آتش بس در یمن ناامیدکننده است
    سازمان ملل: تمدید نشدن آتش بس در یمن ناامیدکننده است

به دنبال تمدید نشدن مجدد توافقنامه آتش‌بس در یمن درپی کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی و نقض این توافق در دوره‌های گذشته، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نسبت به این مسئله ابراز ناامیدی و تاسف کرد.

به گزارش رادیو دری، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک گفت: ناامیدکننده است دو طرف بر سر پیشنهادهای جدید برای تمدید آتش‌بس توافق نکردند. 

وی افزود: علی‌رغم تمدید نشدن آتش‌بس، اما مذاکرات همچنان ادامه دارد و هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن به بررسی گزینه‌هایی که برای هر دو طرف قابل قبول است ادامه می‌دهد.

دوجاریک در ادامه با چشم‌پوشی از نقض‌های روزانه صورت گرفته توسط ائتلاف متجاوز سعودی و همچنین عمل نکردن سازمان ملل به تعهداتش در توافق، از دو طرف خواست از هر گونه تحریک یا اقداماتی که ممکن است منجر به تشدید خشونت شود خودداری کنند.

آتش‌بس یمن یکشنبه گذشته به پایان رسیده و هنوز تمدید نشده است.

پیش‌تر «محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده یمن گفته بود که هیات مذاکره کننده یمن بر حق ملت یمن تاکید می‌کند و کشورهای متجاوز را مسئول شکست آتش بس می‌داند.

همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس در این کشور با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

این آتش بس که تاکنون شش ماه به طول انجامیده هزاران بار توسط متجاوزان به دلیل خودداری از اجرای برخی از بندهای آن نقض شده است.

واکنش دبیر کل اتحادیه عرب به تمدید نشدن آتش بس در یمن

کلیدواژه