حوت 10, 1401 09:09 Asia/Kabul
  • تخلیه صدها ساختمان در استانبول از بیم وقوع زلزله
    تخلیه صدها ساختمان در استانبول از بیم وقوع زلزله

مقامات ترکیه از بیم احتمال وقوع زمین لرزه در استانبول، دستور تخلیه صدها ساختمان از جمله ساختمان بیمارستان و دانشکده پزشکی در این شهر را صادر کردند.

به گزارش رادیو دری، در پی وارد شدن خسارت های گسترده به دهها هزار واحد مسکونی در جریان زمین لرزه های شدید اخیردر ترکیه وحجم بالای انتقادات در باره مقاوم نبودن ساختمان ها، مقامات این کشور تصمیم گرفتند ساختمان هایی که سازه آن ها در برابر زلزله مقاوم نیست را تخلیه کنند.

در این راستا، شهرداری استانبول هفته گذشته تخریب ۳۱۸ واحد مسکونی را که جمعیتی بالغ بر10 هزار نفر در آن ها ساکن بودند، آغاز کرد.

 همچنین حدود ۵۲ هزار دانش آموز از ۹۳ مدرسه در استانبول به مدارس دیگر منتقل شدند.

پیشتر همچنین اعلام شده بود تعداد زیادی از ساختمان‌های دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول پس از بررسی‌های فنی و تایید مقاوم نبودن در برابر زلزله تخلیه می شود.

همچنین بر اساس این گزارش، ساختمان بیمارستان "کیاگیتان" استانبول نیز پس از بررسی های لازم غیرقابل استفاده اعلام شد وقرار است بزودی کارکنان آن به ساختمان بیمارستان کودکان درمنطقه شیشلی منتقل شوند. 

هالوک آیدوگان، استاد لرزه نگاری، اخیرا در گفتگو با خبرگزاری «نووستی» گفته است، زمین لرزه ویرانگر در منطقه دریای مرمره که دانشمندان از چندین سال قبل در باره آن هشدار داده اند نه تنها استانبول، بلکه شش استان دیگر ترکیه را با جمعیتی بالغ براز 25 میلیون نفرتهدید می کند.

این استاد لرزه نگاری تاکید کرده است: با توجه به آنکه یکی از شاخه‌های گسل آناتولی شمالی در دریای مرمره، در سواحل استانبول امتداد دارد خطر وقوع زلزله در این منطقه وجود دارد.

این در حالی است که در سال ۲۰۰۸ مقاله ای از سوی شورای شهر استانبول و آژانس همکاری بین المللی ژاپن منتشر شد که بر اساس آن پیش بینی شده است تا قبل از سال ۲۰۳۰ زلزله ای به بزرگی هفت ونیم ریشتر در استانبول رخ می دهد.

‌از همین رو ودر پی نگرانی ساکنان شهر 16 میلیونی استانبول، شهردار این شهر بررسی ویژه و فوری سازه‌های غیراستاندارد را خواستارشد و از صاحبان املاک وواحد های مسکونی خواسته است در طرح سنجش میزان استقامت و ایمنی ساختمان‌های قدیمی شرکت کنند.

زلزله باز هم ترکیه را به شدت لرزاند

کلیدواژه