میزان 27, 1402 16:12 Asia/Kabul
  • قدرت های اقتصادی و رسانه ای جهان در قضیه فلسطین در کنار ظالم و در برابر مظلوم ایستادند

کارشناس فرهنگی افغان تاکید کرد: قضایای اخیر فلسطین نشان داد که قدرت های دارای توان اقتصادی و رسانه ای در جهان به جای اینکه در کنار مظلوم باشند در کنار ظالم هستند و از آن حمایت می کنند.

آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: به این ترتیب انسان های آزاده عالم باید ماهیت دولت های مقتدر، بزرگ و تعیین کننده امروز را بشناسند و راه چاره ای برای دنیای بهتر بجویند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عملیات طوفان الاقصی توسط مجاهدان فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اقدام تاریخی و موثر مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی به قدری سهمگین و موثر بود که این رژیم در طول حیات خود با چنین ضربه ای مواجه نشده بود حتی در زمانی که چندین کشور عربی و اسلامی با ارتش های مجهز و منظم خود با این رژیم وارد جنگ شدند.

وی افزود: ادامه این روند از سوی مقاومت بر اساس سنت الهی و تاریخی بی تردید به پایان اشغال و به تعبیر قرآن کریم به نابودی باطل خواهد انجامید زیرا ظلم پایدار نمی ماند و ظالم بر سر اقتدار باقی نخواهد ماند، خون و حقوق مظلومان روزی دامن ظالم را گرفته و در همین دنیا به کیفر اعمال خود خواهد رسید.

به گفته این کارشناس افغان پس از اقدام به حق مقاومت فلسطین رژیم اشغالگر صهیونیستی که بر اساس یک پندار موهوم دچار وهم شکست ناپذیری شده بود و از گنبد آهنین و دژ تسخیر ناپذیر خود سخن می گفت دچار نوعی شوک و جنون شد، درپی انتقام برآمد و با تمام شیوه ها وابزارهای مقدور در صدد برآمد که اگر توانایی در برابر اقدامات مقاومت فلسطین ندارد درصدد کشتار مردم غیرنظامی و مظلوم غزه برآید و حادثه حمله به بیمارستان المعمدانی و کشتار زنان، کودکان و بیماران و مجروحان نشان داد که رژیم اشغالگر صهیونیستی به هیچ معیار اخلاقی، دینی، انسانی و عرف و مقررات بین المللی پایبند نیست.

این روحانی افغان عنوان کرد: دولت های بزرگ جهانی هم به جای آن که در کنار مظلوم بایستند و جلو وحشیگری های بی حد و حصر و بدون معیار و خلاف مقررات دینی و انسانی رژیم اشغالگر صهیونیستی را بگیرند، در کنار ظالم ایستادند که رفت و آمدهای این روزهای سران کشورهای غربی به فلسطین اشغالی و حمایت نظامی، تبلیغاتی و سیاسی از آن نشان داد که قدرت های دارای توان اقتصادی و رسانه ای به جای اینکه در کنار مظلوم بایستند در کنار ظالم ایستادند. از طرف دیگر نهادهای بین المللی و حقوق بشری در حوادث اخیر خاموشی اختیار کردند و وظیفه انسانی شان را در برابر کشتار بی رحمانه رژیم صهیونیستی و استغاثه مردم فلسطین انجام ندادند ضمن اینکه برخی دولت های کشورهای اسلامی هم در این زمینه سکوت و چه بسا با اقدامات رژیم صهیونیستی به نوعی همراهی کردند و اقدام جدی برای یاری مردم مظلوم و تحت تهاجم فلسطین انجام ندادند.

هاشمی ارزگانی همچنان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد به جای اینکه از دولت های اسلامی انتظاری داشته باشیم لازم است که از ملت های آزادیخواه جهان استمداد شود، ملت های مسلمان هم باید دولت های خود را به قطع روابط دیپلماتیک با رژیم غاصب صهیونیستی و اخراج سفیران این رژیم از کشورهای خود وادار کنند و همچنان روابط اقتصادی و تجاری که برخی از کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی داشته اند، قطع شود. ضمن اینکه باید با توجه به شرایط ناگوار غزه، بلافاصله کمک های مالی، غذا، دارو و پوشاک برای آنان که از هر طرف در محاصره قرار دارند ارسال شود. جوانان مسلمان و غیر مسلمان که پایبند به حقوق بشر هستند و وجدان بیدار دارند نیز باید آماده باشند که به یاری مردم و جوانان فلسطینی بشتابند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: گفته می شود جو بایدن رئیس جمهوری امریکا که به فلسطین اشغالی سفر کرده یک طرح هفت ماده ای برای پایان درگیری ها دارد که در آن نکاتی وجود دارد که می تواند برای آینده فلسطین بسیار خطرناک باشد به عنوان مثال در بند دوم آن به پایان حملات رژیم اسرائیل و ایجاد یک قیمومیت خارجی با هدف خلع سلاح مقاومت شامل مصر، اردن، قطر، ترکیه، عربستان سعودی و تشکیلات خودگردان اشاره شده که درونمایه آن این است که مقاومت فلسطین به عنوان مجرم توسط کشورهای عربی و اسلامی خلع سلاح شود و به نوعی یک صاحبخانه نتواند از ناموس و خانه و کاشانه خود در برابر متجاوزان و اشغالگران دفاع کند.

هاشمی ارزگانی اظهار کرد: همچنان گویا در بند سوم طرح هم گفته شده که نهادهای تحت امر حماس در غزه منحل و به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار شود که این هم به معنای آن است که مقاومت فلسطین که امروز در چهره حماس متبلور است از صحنه حذف شود و زمام امور به تشکیلات خودگردان که از مهره های ایجاد شده و همسو با رژیم صهیونیستی و استعمار است سپرده شود، در بند چهارم طرح هم آمده است که برای جلوگیری از تکرار عملیات مقاومت فلسطین، در مرز غزه و سرزمین های اشغالی نیروی حافظ صلح استقرار پیدا کند تا نیروهای کشورهای عربی  و اسلامی به عنوان نیرویی برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی مستقر شوند.

وی اضافه کرد: در ماده پنجم طرح نیز به طراحی یک مکانیزم برای خلع سلاح مقاومت و تخریب زیرساخت های مقاومت مثل تونل های احداث شده و امثال آن اشاره شده و به طور کلی شاکله این طرح برای ریشه کن کردن همیشگی مقاومت فلسطینی و گروه های مبارز مانند حماس و جهاد اسلامی و تامین آسودگی خاطر برای نیروهای اشغالگر است.

 

کلیدواژه