هراس عربستان از اجرای قانون جاستا
(last modified 1395-10-15T19:11:58+00:00 )
جدی 15, 1395 23:41 Asia/Kabul
  • هراس عربستان از اجرای  قانون جاستا

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در توئیتی کوتاه ، ضمن انتقاد از قانون " عدالت برابر حامیان تروریسم" (جاستا) JASTA مدعی شد این قانون تبعات منفی برای بخش های نظامی آمریکا خواهد داشت.

هشدار جدید سفارت رژیم سعودی در واشنگتن درباره  جاستا را باید با توجه به نزدیک بودن آغاز کار دونالد ترامپ   تحلیل کرد .  مخاطب این هشدار ، ترامپ است تا برای حفظ روابط استراتژیک واشنگتن و ریاض از اجرای این قانون صرف نظر کند. در توئیت سفارت سعودی تصریح شده است که در غیر این صورت ، آمریکا باید در انتظار واکنش های تند سعودی در زمینه همکاری ها و روابط نظامی باشد .

کشورهای عرب  خلیج فارس نیز همسو با رژیم سعودی ، قانون "جاستا"  را مغایر قوانین بین المللی دانسته و درباره  تیره شدن روابط این کشورها با آمریکا هشدار داده اند . به ادعای سعودی ها ، قانون جاستا اصل مصونیت دولتها را زیر سئوال می برد و علاوه بر زیان اقتصادی ، اجرای آن پیامدهای سیاسی زیانباری برای روابط بین کشورها خواهد داشت . مجلس سنای آمریکا پیشتر با 97 رای موافق درمقابل تنها یک رای مخالف ٬ به ابطال وتوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با قانون جاستا که طبق آن بستگان قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر می توانند از رژیم سعودی در دادگاههای آمریکا شکایت کنند، رای مثبت داد. 

روابط آمریکا و عربستان سعودی در پرتو قانون جاستا به نقطه حساسی رسیده است. کنگره آمریکا در سیطره جمهوری خواهان ، خواستار پیگرد قضایی رژیم سعودی طبق قانون جاستا بر اساس شواهد متقن درباره نقش مقامات سعودی در کمک به عاملان حادثه 11 سپتامبر است . دولت دموکرات اوباما این دغدغه را دارد که اجرای این قانون پیامدهای نامطلوبی در روابط واشنگتن و ریاض و متحدان منطقه ای آن در حوزه خلیج فارس داشته باشد و مشکلات جدیدی برای دولت آمریکا در سطح بین المللی به وجود آورد.

دولت آمریکا همواره تلاش کرده است عربستان را به عنوان یک متحد استراتژیک واشنگتن در خاورمیانه و خلیج فارس حفظ کند ، اما ریاض حداقل در حادثه 11 سپتامبر با انواع کمکها و خدمات به عاملان حملات 11 سپتامبر به آمریکا ضربه زده است .

به ویژه اینکه در این زمینه ، نام برخی از شاهزادگان و مقامات ارشد سعودی نیز در میان است. سعودی ها از زمان تصویب اولیه این لایحه در سنای آمریکا در مه 2016 همواره تهدید کرده اند که اقدامات متقابل و انتقامی علیه  آمریکا  انجام خواهند داد. از جمله عربستان تهدید کرده است اگر این لایحه به تصویب نهایی برسد ، دارایی های خود را در آمریکا از جمله اوراق قرضه را که حدود 117 میلیارد دلار بر آورد می شود به طور یکجا خواهد فروخت .

کاخ سفید ادعا کرده ، نگران آن است که با زیر پا نهادن  اصل بین المللی مصونیت دولتها با اجرای قانون جاستا ، آمریکا در برابر نظام قضایی سایر کشورها آسیب پذیرشود. البته این مسئله ،  بهانه ای بیش نیست و دولت اوباما که روزهای آخر خود را طی می کند نگران آن است که اجرای این قانون بر روابط دوجانبه ریاض و واشنگتن تاثیر منفی بگذارد . از نگاه کنگره آمریکا ، اما ، عربستان در موقعیتی نیست که بتواند آمریکا را به دلیل اجرای قانون جاستا تحت فشار بگذارد .

کلیدواژه