اسد 10, 1403 13:40 Asia/Kabul
  • واکنش مقامات کشورهای جهان به شهادت «اسماعیل هنیه»
    واکنش مقامات کشورهای جهان به شهادت «اسماعیل هنیه»

سران و مقامات ارشد کشورهای جهان در پی اعلام خبر شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پیام تسلیت و ابراز همبستگی با ملت فلسطین منتشر کردند.

به گزارش رادیو دری، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ترور جنایتی تروریستی است.

انصارالله یمن در این بیانیه تاکید کرد: ترور اسماعیل هنیه، یک جنایت تروریستی و نقض صریح قوانین بین‌المللی است.

مولانا فضل الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام در پاکستان نیز شهادت رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس را به عالم اسلام و ملت فلسطین تسلیت گفت و تاکید کرد: نهضت آزادی بیت المقدس و مبارزه با دشمن صهیونیستی با خون شهید اسماعیل هنیه قدرتمندتر می شود.

مولانا فضل الرحمان تاکید کرد: نبرد فلسطینیان علیه اسرائیل اشغالگر با قوت تمام ادامه خواهد یافت و خون شهید هنیه نهضت آزادی بیت المقدس را قدرتمندتر می‌کند.

رهبر حزب جمعیت علمای اسلام اعلام کرد: مردم پاکستان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی ساکت نخواهند ماند و ما علیه ترور شهید هنیه جمعه این هفته در تمامی شهرهای پاکستان تظاهرات گسترده برگزار خواهیم کرد.

 «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در پیامی ضمن ابراز ناراحتی و تسلیت به ملت صابر و مظلوم فلسطین و جنبش‌های مقاومت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه گفت: این اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر، سست‌تر از آن است که ملت فلسطین را از تداوم پیشروی در مسیر پیروزی قضیه عادلانه‌اش بازدارد.

حکیم، ضمن محکومیت شدید این عملیات مجرمانه، باردیگر از جامعه بین المللی خواست این رژیم غاصب را اقدامات مجرمانه بازدارد.

همچنین سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) هم در اطلاعیه‌ای ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد و آن را اقدامی ناجوانمردانه و بزدلانه خواند.

در اطلاعیه سازمان آزادی‌بخش فلسطین آمده است : این جنایت موجب پایبندی هرچه بیشتر ما به مقاومت و پایداری در برابر دشمن خواهد شد.

در همین رابطه، «فواد عثمان» یکی از رهبران جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در اظهاراتی تاکید کرد که ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه در تهران قطعا پاسخ و هزینه‌هایی در پی خواهد داشت و همه محور مقاومت راه هنیه و دیگر رهبرانی را که در راه آزادی فلسطین شهید شدند، ادامه خواهند داد.

وی گفت: ترور هنیه ثابت کرد که مذاکرات با دشمن صهیونیستی از زمان امضای معاهده اسلو کاملا بی‌فایده بوده و باید به این معاهده پایان داد و همکاری امنیتی و روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی را به کلی قطع کرد.

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس را یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول خواند.

بوگدانوف افزود: این یک ترور سیاسی کاملا غیرقابل قبول است و منجر به تشدید بیشتر تنش ها می شود.

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس در یک عملیات ترور حقیرانه در تهران را محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر ثابت شد که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دنبال تحقق صلح نیست. ترور هنیه در راستای گسترش دامنه جنگ نوار غزه به منطقه است.

وزارت خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: این حادثه را به ملت فلسطین تسلیت می گوییم که صدها هزار شهید مانند هنیه را نثار کرد تا در صلح در کشورش و زیر سقف دولت خود زندگی کند.

وزارت امور خارجه چین هم اعلام کرد: چین قاطعانه با ترور هنیه در ایران مخالف است و آن را محکوم می‌کند و این حادثه می‌تواند منجر به بی‌ثباتی بیشتر منطقه شود.

 در بیانیه این وزارتخانه آمده است: "آنها (فلسطین و رژیم صهیونیستی) باید هر چه زودتر به منظور جلوگیری از تشدید بیشتر در جنگ و تقابل، به آتش‌بس دست پیدا کنند."

همچنین وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران را شدیدا محکوم و اعلام کرد که این اقدام جنایتی پلید، تشدید تنش خطرناک و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و انسانی است.

وزارت خارجه قطر تاکید کرد: این جنایت ترور و رفتار بی پروایانه اسرائیل در هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه منجر به گسترش هرج و مرج در منطقه و سوختن فرصت‌های صلح می‌شود.

در این بیانیه آمده است: دولت قطر بر موضع ثابت خود در مخالفت با خشونت، تروریسم و اقدامات جنایتکارانه از جمله ترورهای سیاسی با هر هدف و انگیزه‌ای که باشد، تاکید می کند.

در هیمن پیوند، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان گفت: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به شدت محکوم می کنیم و معتقدیم که این اقدام خطری جدی درخصوص گسترش دامنه نگرانی جهانی و خطر برای منطقه است.

واکنش گروه‌های مقاومت به شهادت اسماعیل هنیه

شهادت اسماعیل هنیه و یکی از محافظان وی در تهران

گروه های مقاومت شهادت هنیه را تسلیت گفتند

کلیدواژه