بیانیه پایانی نشست مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان
(last modified 1395-11-05T12:34:37+00:00 )
دلو 05, 1395 17:04 Asia/Kabul
  •  بیانیه پایانی نشست مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان

طرف‌های شرکت کننده در نشست مذکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان در بیانیه‌ پایانی خود بر حمایت از تمامیت ارضی سوریه و مبارزه با تروریست‌ها تاکید کردند.

بیانیه پایانی نشست مذاکرات صلح سوریه در آستانه که عصر سه‌شنبه توسط "غیرت عبدالرحمانف"، وزیر خارجه قزاقستان قرائت شد، می‌افزاید: این مذاکرات به عنوان مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت سوریه و مخالفان سوری خواهد بود و نشست آستانه در موفقیت مذاکرات ژنو سهم خواهد داشت.

در این بیانیه تاکید شده است: همه طرف‌ها به مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره (فتح الشام) متعهد شدند.

در بیانیه پایانی نشست مذاکرات صلح سوریه در آستانه تصریح شده است: مذاکرات آتی صلح سوریه بر پایه قطعنامه‌های بین‌المللی هر چه سریعتر باید آغاز شود و بر مشارکت گروه‌های مسلح در مذاکرات ژنو تاکید شده است.

در این بیانیه بر حفظ تمامیت ارضی سوریه بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و نیز ادامه مذاکرات سیاسی بین مخالفان و دولت سوریه بر مبنای قطعنامه 2336 شورای امنیت تاکید و هرگونه حل و فصل نظامی بحران سوریه منسوخ اعلام شده و آمده است: درگیری‌ها در سوریه باید براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت و مصوبه‌های حاصل از نشست‌های کشورهای حامی سوریه، پایان یابد و راه برای امدادرسانی به مردم جنگ‌زده این کشور درچارچوب قطعنامه 2165 هموار شود.

در بیانیه پایانی نشست آستانه همچنین بر ادامه مذاکرات سیاسی برای دستیابی به مکانیزمی با هدف انتقال قدرت در سوریه براساس قطعنامه‌های 2318 و 2254 شورای امنیت اشاره شده است که می‌تواند به درگیری‌های سوریه پایان دهد.

همچنین بر اساس این بیانیه بر سر آتش‌بس در همه خاک سوریه و ایجاد یک هیات ناظر برای نظارت بر اجرای صحیح این آتش‌بس توافق شده است. آتش‌بس در سوریه شامل مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی شناخته شده یعنی داعش و النصره نخواهد شد.

در بیانیه پایانی نشست آستانه، بر از سرگیری مذاکرات سیاسی سوریه در ژنو تحت نظر سازمان ملل در هشتم فوریه 2017 نیز تاکید شده است.

مذاکرات درباره بحران سوریه روز دوشنبه در شهر آستانه قزاقستان با ابتکار جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه شروع شد و عصر سه شنبه پایان یافت. 

 

کلیدواژه