دلو 11, 1395 10:59 Asia/Kabul
  • آغاز تخریب روستایی شیعه‌نشین در شرق عربستان

مقام‌های سعودی تخریب یک روستای تاریخی شیعه‌نشین را در منطقه قطیف در شرق عربستان آغاز کردند.

به گزارش شبکه خبری العالم؛ سعودی‌ها روز یکشنبه به بهانه توسعه روستا با تصاحب ظالمانه خانه‌ها و زمین‌های مردم، تخریب روستای 400 ساله المسوره را با دو هزار ساکن آغاز و با هدف مقابله با هرگونه مخالفتی از سوی ساکنان این روستا برای تخلیه منازل خود، آب و برق این منطقه را قطع کردند.

ساکنان روستای المسوره با اشاره به دریافت مبالغی ناچیز به عنوان ارزش برخی خانه‌ها و زمین‌ها گفتند در سایه وضعیت اقتصادی و فقر حاکم بر زندگی آنان، ساکنان این روستا در تنگنا قرار گرفته‌اند.

در همین حال، "حسین عبدالله" رئیس جمعیت آمریکایی‌ها برای دموکراسی، اقدام مقام‌های سعودی برای تخریب روستای المسوره را نشان دهنده ناآگاهی آنان از ارزش مکان‌های فرهنگی و تاریخی دانست و گفت تاریخ آل سعود مملو از تخریب مکان‌های تاریخی است که نمی‌توان برای آنان قیمتی تعیین کرد.

سازمان مردم‌نهاد اروپایی- سعودی حقوق بشر هم با انتقاد از حملۀ نظامیان عربستان به روستای المسوره، این اقدام را غیرقانونی خواند و  از رژیم آل سعود خواست از هرگونه اقدام ضد شیعیان بپرهیزد.

این اقدام سعودی‌ها همچنین سبب ابراز خشم گسترده مردم در شبکه‌های اجتماعی شده است و کاربران خواهان توقف تخریب روستای المسوره تاریخی شده‌اند.

بر اساس اعلام کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان، روستای المسوره و روستاهای مشابه دیگر نباید تخریب شوند، چرا که یورش به این روستاها مغایر با دستورالعمل حفظ اماکن تاریخی در این کشور است.

 

کلیدواژه