شوک به عربستان ، غرب ریاض هدف موشک ارتش یمن
(last modified 1395-11-19T03:53:25+00:00 )
دلو 19, 1395 08:23 Asia/Kabul
  • شوک به عربستان ، غرب ریاض هدف موشک ارتش یمن

شلیک یک موشک بالستیک ارتش یمن به پایگاه نظامی در منطقه «المزاحمیه» ، در غرب ریاض ، پایتخت عربستان ، شوک سنگینی به آل سعود وارد کرد.

یک پایگاه نظامی در منطقه «المزاحمیه» در غرب ریاض ، پایتخت عربستان ، یکشنبه شب (17 دلو) هدف یک فروند موشک بالستیک پیشرفته ارتش یمن قرار گرفت. این حمله شوک سنگینی به آل سعود بود ؛ به حدی که پایگاه خبری «نجم‌الثاقب» خبر داد محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به‌ دنبال این حمله موشکی به ریاض جلسه‌ای اضطراری با عبد ربه منصور هادی برگزار کرد.

بیست و سومین ماه جنگ عربستان سعودی علیه یمن در حال سپری شدن است. اگرچه این جنگ حدود 12 هزار کشته و دهها هزار زخمی برای یمنی ها در پی داشته است اما با گذشت زمان به نظر می رسد که وضعیت میدانی جنگ رو به تغییر باشد که حمله موشکی ارتش یمن به پایگاه نظامی حومه ریاض یکی از نشانه های این تغییر است.

این حمله دارای پیام های مهمی است. موشکی که به سمت پایگاه نظامی المزاحمیه ، نزدیک ریاض شلیک شد بیش از 800 کیلومتر برد داشته و قدرت تخریبی آن نیز بیشتر از موشک برکان 1 برآورد شده است. این برد 800 کیلومتری به منزله این است که ارتش یمن توانایی هدف قرار دادن ریاض ، پایتخت عربستان را پیدا کرده است.

یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با صدور بیانیه‌ای شلیک این موشک را واکنش به استمرار تجاوز و جنایات رژیم سعودی در یمن اعلام و عنوان کرد که ضربات بعدی سنگین تر خواهد بود. به عبارت دیگر ، از این پس عربستان سعودی نمی تواند صرفا مهاجم باشد بلکه باید بتواند از خود دفاع نیز بکند ؛ حتی اگر موشک های یمنی در فواصل زمانی کوتاهی شلیک نشود. 

یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در بیانیه خود به حق دفاع مشروع اشاره کرده است. در حالی که اقدامات عربستان سعودی علیه یمن از جمله کشتن بیش از 12 هزار نفرر ، زخمی کردن بیش از 35 هزار نفر ، از بین بردن 80 درصد زیرساخت ها و آوارگی میلیون های یمنی مصداق بارز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است اما واکنش ارتش و کمیته های مردمی یمن از جمله شلیک موشک به حومه ریاض مصداق بارز «حق دفاع مشروع» است. دفاع مشروع حقی است که در ماده 51 منشور ملل متحد مورد اشاره قرار گرفته است.

موضوع حایز اهمیت دیگر این است که منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن بار دیگر خیانت خود به مردم و کشور یمن را نشان داد. در حالی که عربستان سعودی در نخستین واکنش به شلیک موشکی یمن ، امروز مناطق مختلف یمن را بارها بمباران کرده است اما منصورهادی در ریاض با محمد بن سلمان دیدار و از حکومت سعودی بابت کمک هایی که به دولت مستعفی وی انجام می دهد ، تشکر کرده است. منصور هادی با وجود این الگوی رفتاری همچنان خود را رئیس جمهوری قانونی یمن نیز می داند!

کلیدواژه