دلو 26, 1395 09:44 Asia/Kabul
  •  سفر رئیس جمهور ترکیه به عربستان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه برای گفتگو با هدف تحکیم روابط وارد عربستان سعودی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، در سفر اردوغان به عربستان، وی با مسئولان ارشد این کشور علاوه بر راه های تقویت مناسبات ،درباره تحولات منطقه بویژه بحران سوریه گفتگو می کند.

ترکیه و عربستان سعودی طی سال گذشته به طور روزافزونی به یکدیگر نزدیک شده اند و هر دو از مخالفان دولت در جنگ سوریه حمایت می کنند.
با این حال اقدام ارتش سوریه در به دست گرفتن کنترل شهر حلب با پشتیبانی حملات هوایی روسیه در اواخر سال گذشته میلادی، شکستی برای عربستان سعودی و قطر بود.
در پی به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه عربستان در سال 2015 ، ریاض و آنکارا روابط خود را بهبود بخشیدند. روابط ترکیه و عربستان سعودی پیشتر بر سر برکنار شدن محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری مصر تیره شده بود. عربستان سعودی یکی از حامیان اصلی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور کنونی مصر بوده است که در زمانی که فرمانده ارتش مصر بود، مرسی را از سمت ریاست جمهوری برکنار کرد.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی هفته گذشته در آنکارا گفت مواضع عربستان سعودی و ترکیه در خصوص سوریه یکسان  است.
اردوغان سفر دوره ای خود به کشورهای عربی خلیج (فارس) را روز یکشنبه از بحرین آغاز کرد. وی در بحرین با پادشاه و دیگر مقامات بحرین دیدار کرد.

اردوغان روز دوشنبه در منامه، پایتخت بحرین، ایجاد « منطقه ای امن » را در شمال سوریه خواستار شد؛ جایی که آوارگان جنگ سوریه بتوانند در آنجا اسکان یابند.
اردوغان در ادامه سفر منطقه ای روز سه شنبه از ریاض به قطر خواهد رفت. ترکیه سال هاست با قطر روابط مستحکمی دارد. قطر همچنین میزبان یک پایگاه نظامی ترکیه است.

 

­

کلیدواژه