حوت 14, 1395 11:58 Asia/Kabul
  • اعتراض مردم اندونزی به سفر ملک سلمان

سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به اندونزی با اعتراض گسترده مردم این کشور روبرو شده است و آنان با برگزاری تظاهرات و تجمعات گسترده در برابر سفارت عربستان در جاکارتا ،اعتراض خود را نشان دادند .

معترضان با سر دادن شعارهایی خواهان  تغییر سیاست های دولت عربستان در منطقه و در ارتباط با تحولات جهان اسلام شدند .ملک سلمان را که پس از سفر به مالزی وارد اندونزی شده است بیش از یک هزار و پانصد تن  اعم از هیات همراه و نیروهای امنیتی همراهی می کنند که نوعی توهین به سیستم امنیتی اندونزی تلقی می شود .

این کشور پرجمعیت ترین   کشور اسلامی و از مهمترین اعضا اتحادیه همکاری منطقه جنوب شرق آسیا آ.سه .آن است ؛ از اینرو برای مردم اندونزی قابل قبول نیست که ملک سلمان که اکنون عامل فتنه و تفرقه در جهان اسلام است به شکل توهین آمیز به اندونزی سفر کند. علاوه  براین ،سه موضوع برای مردم این کشور با اهمیت است که دولت جاکارتا در ارتباط با سفر ملک سلمان آنها را نادیده گرفته  است .اول  جنایت های بیشماری است که عربستان در سوریه و یمن همچنان مرتکب می شود و با کمک به گروههای تروریستی عامل فتنه و خون ریزی در جهان اسلام تلقی می شود.

در این شرایط مردم اندونزی انتظار نداشتند دولت جاکارتا میزبان فردی باشد که  خون مسلمانان از انگشتانش می چکد  .موضوع دوم  بدرفتاری های حکام عربستان با کارگران  اندونزی بخصوص زنان است . گزارشهای زیادی در دو سال اخیر در مورد بدرفتاری صاحبان کار در عربستان با کارگران اندونزیایی و تجاوز به زنان منتشر شده است .

 زنان این کشور که از عربستان اخراج شده اند فاش کرده اند که سالها برده جنسی در عربستان بوده اند .برگزاری تظاهرات گسترده در اندونزی در اعتراض به بدرفتاریها با انان در عربستان نیز باعث نشد تا دولت جاکارتا بتواند از حقوق کارگران اندونزی در عربستان دفاع کند .

در این شرایط ،سفر ملک سلمان پادشاه سعودی به اندونزی بیش از پیش خشم و انزجار مردم این کشور را برانگیخته است . موضوع سوم بی توجهی حکام سعودی به پرداخت غرامت به 12 زائر اندونزیایی در مناسک حج است که در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام کشته شدند و دولت اندونزی نیز بارها به آن اعتراض کرده است .در این شرایط از دیدگاه مردم اندونزی میزبانی از  فردی که  نتوانست امنیت حرمین شریفین را حفظ کند  ؛نه تنها قابل توجیه نیست بلکه توهین به مردم اندونزی است . 

در هر حال آنچه که بیشتر مردم اندونزی و همچنین مالزی را در مورد سفر حکام سعودی به منطقه جنوب شرق آسیا نگران می کند تقویت نهادهای تبلیغی وهابیت است که در سالهای اخیر با دامن زدن به شیعه ستیزی در مالزی تلاش کردند این کشور را به سمت فرقه گرایی سوق دهند و اکنون نیز حضور و نفوذ گسترده عوامل داعش در جنوب شرق آسیا که با هدایت و حمایت های مالی عربستان صورت می گیرد بیش از پیش به نگرانیهای منطقه ای دامن می زند.

به همین دلیل اخیرا و همزمان با سفر ملک سلمان به مالزی مخالفان گسترش وهابیت در این کشور خواهان تشکیل پرونده قضایی برای ذاکر نایک شدند که عامل ترویج و تبلیغ تروریسم و وهابیت در منطقه است .    

کلیدواژه