روز تقریبا بدون تنش در مناطق وسیعی از سوریه پس از توافق آستانه
(last modified 1396-02-17T03:25:41+00:00 )
ثور 17, 1396 07:55 Asia/Kabul
  • روز تقریبا بدون تنش در مناطق وسیعی از سوریه پس از توافق آستانه

فعالان مخالف و رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند، به رغم درگیری‌های پراکنده، در پی‌اجرای موافقت‌نامه مناطق عاری از تنش و درگیری که عمدتا شامل مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح می‌شود، در بخش‌های وسیعی از سوریه آرامش برقرار شد. 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پس از اجرایی شدن موافقت‌نامه روسیه، ترکیه و ایران در نشست آستانه برای ایجاد مناطق امن در سوریه، گزارشی درباره تلفات در درگیری‌های سوریه منتشر نشده است و روز شنبه در بخش‌های وسیعی از این کشور آرامش برقرار بود. 

بر اساس توافقنامه آستانه، چهار منطقه امن در مناطق: شمال غرب ولایت ادلب نزدیک مرز ترکیه، مرکز ولایت حمص در سوریه، شرق حومه دمشق و منطقه جنوب مرزهای اردن با سوریه تشکیل شده است. 

این نخستین بار بوده که قرار است ناظران خارجی مسلح بر اجرای این موافقت‌نامه نظارت کنند.

آمریکا جز کشورهای امضاء کننده موافقت‌نامه آستانه نیست و همه گروه‌های سوری آن را امضاء نکرده‌اند. برخی مخالفان مسلح سوری از این توافق انتقاد کردند. 

«حسین جابری‌انصاری»، «الکساندر لاورنتیف» و «سدات اونال» نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه روز پنجشنبه گذشته (چهارم ماه مه جاری) در دور چهارم نشست آستانه پایتخت قزاقستان تفاهم‌نامه ایجاد چهار منطقه امن در سوریه را امضاء کردند.

کلیدواژه