جوزا 24, 1396 10:01 Asia/Kabul
  •  فشار عربستان بر برخی کشورهای آفریقایی برای اتخاذ مواضع ضد قطر

عربستان‌سعودی، برخی کشورهای آفریقایی را که با مواضع ریاض ضد دوحه همسو نیستند، به صادر نکردن روادید حج عمره تهدید می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری «عربی 21» به نقل از نشریه «لوموند» (Le Monde) چاپ فرانسه، « بنجامین اوجی» کارشناس مسائل آفریقا گفت عربستان روادید عمره را به اهرمی برای تحریک کشورهای آفریقایی تبدیل کرده است تا آنان را به همراهی در تحریم قطر مجبور کند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن جاری روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. این کشورها، علت قطع روابط با قطر را حمایت این کشور از گروه‌هایی می‌دانند که مورد حمایت ایران است. 

در این گزارش آمده است عربستان به سفیران خود در کشورهای آفریقایی ماموریت داده است تا برای متقاعد کردن سران این کشورها از دو عامل حمایت مالی گسترده از دولت‌ها و تهدید به مانع تراشی در اعطای روادید حج عمره به اتباع آنها استفاده کنند.

این گزارش می‌افزاید رژیم آل سعود تاکنون توانسته است برخی کشور آفریقایی از جمله موریتانی، سنگال، چاد و مصر را با سیاست‌های ضد قطری خود همسو کند، اما در این میان، برخی کشورها همچون جیبوتی فقط به کاهش سطح روابط دیپلماتیک با قطر اکتفا کرده‌اند.

با این حال، برخی کشورهای آفریقایی از جمله تونس، مغرب و الجزایر هم بر بی‌طرفی در قبال بحران عربی تاکید کرده‌اند و گفت وگو برای حل این بحران را خواستار شده‌اند.

 

کلیدواژه