سرطان 11, 1396 07:50 Asia/Kabul
  •  سوریه: گزارش سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره  حادثه «خان‎شیخون» جعلی است

وزارت امور خارجه سوریه، شنبه شب در بیانیه ای گزارش روز پنجشنبه سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره حادثه «خان شیخون» را غیرقابل قبول و جعلی خواند و از این سازمان خواست گزارشی شفاف، حرفه ای و بدون فشار از سوی کشورهایی که از رسیدن به واقعیت جلوگیری می کنند، تهیه کند.

در حمله شیمیایی مشکوک روز سه شنبه 15 حمل به منطقه «خان شیخون» در جنوب ادلب سوریه، بیش از صد نفر کشته و حدود 400 نفر زخمی شدند.

پس از به وقوع پیوستن این حادثه مشکوک، محور غربی عربی حامی تروریست ها به سرکردگی آمریکا تلاش فروانی کرد، حادثه  «خان شیخون» را به دولت سوریه نسبت دهد، اتهامی که دمشق قاطعانه آن را رد کرده است.

سازمان منع سلاح های شیمیایی روز پنجشنبه در گزارشی مدعی استفاده از گاز سارین در  حمله به «خان شیخون» شد و اعلام کرد، عده زیادی از مردم در معرض این گاز سمی قرار گرفته اند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه تصریح شده است: دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی روز8 سرطان 1395 گزارشی گمراه کننده از نتایجی که کمیته حقیقت یاب در حادثه خان شیخون به آن رسیده، منتشر کرده است و چنان که برمی آید هدف اصلی این کمیته سرپوش گذاشتن بر واقعیت ها بوده و گزارش های آن در دالان های محافل مخالف سوریه نوشته می شود.

وزارت خارجه سوریه افزود: منابعی که این گزارش به آن اشاره می کند و اطلاعات خود را از آن ها گرفته در کنترل مزدوران نهادهای جاسوسی غربی و مخالفان مسلح مورد حمایت آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای غربی است.

بسیاری از کارشناسان متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی را تلاشی برای گمراه کردن افکار عمومی و وارونه کردن واقعیت ها به موازات پیروزی های اخیر ارتش سوریه در مقابل تروریست ها عنوان می کنند.

 

کلیدواژه