واکنش رژیم صهیونیستی به ثبت شهر «الخلیل» فلسطین در فهرست میراث جهانی یونسکو
(last modified 1396-04-17T04:09:38+00:00 )
سرطان 17, 1396 08:39 Asia/Kabul
  • واکنش رژیم صهیونیستی به ثبت شهر «الخلیل» فلسطین در فهرست میراث جهانی یونسکو

رژیم صهیونیستی در واکنش به تصمیم یونسکو برای قرار دادن بخش قدیمی شهر الخلیل در فهرست میراث جهانی در معرض خطر ، در این شهر یک موزه تاریخ یهودیان خواهد ساخت.

به گزارش العالم، دفتر صدراعظم اسرائیل دیروز(جمعه) در بیانیه ای در واکنش به این اقدام یونسکواعلام کرد : «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است یک میلیون دلار از حق عضویت اسرائیل به سازمان ملل را کاهش دهد و از این پول برای تاسیس یک موزه برای نمایش تاریخ ساکنان یهودی الخلیل استفاده کند.

«آویگدور لیببرمن» وزیر دفاع اسرائیل نیز ضمن انتقاد از تصمیم یونسکو، جهت گیری سیاسی این سازمان را شرم آور و ضد یهود خواند. 

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) دیروز (جمعه) نام شهر الخلیل در کرانه باختری رود اردن و حرم ابراهیمی (ع) را در فهرست میراث جهانی قرار داد.

«رولا معایعه»  Rula Ma'ayah وزیر گردشگری و آثار باستانی فلسطین، این اقدام یونسکو را یک اتفاق تاریخی برای مردم فلسطین دانست که بر هویت فلسطینی الخلیل و مسجد ابراهیمی تاکید می‌کند و از سوی دیگر بر ادعاهای کذب اسرائیل که به صراحت خواهان انضمام مسجد ابراهیمی به میراث یهودی است ، خط بطلان می‌کشد. 

ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین نیز در بیانیه ای این تصمیم یونسکو را یک پیروزی دیپلماتیک خواند.

از زمان به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یکی از اعضای یونسکو، این چهارمین محلی است که ذیل عنوان فلسطین ثبت می شود . الخلیل ، بزرگترین شهر در کرانه باختری رود اردن و در ۳۰ کیلومتری جنوب قدس قرار گرفته‌ است و توسط تشکیلات خودگردان فلسطین اداره می‌شود و حدود شش هزار سال قدمت دارد.

پیش از این نیز کمیته اجرایی یونسکو با تصویب قطعنامه‌ای، رژیم صهیونیستی را به نقض موازین بین المللی در بیت المقدس و باریکه غزه محکوم و بر احترام به هویت تاریخی شهر تاریخی قدس تاکید کرده است.

 

کلیدواژه