اسد 30, 1395 15:03 Asia/Kabul
  • درخواست بان کی مون از هند و پاکستان

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر هند و پاکستان را به گفت و گو برای حل مسالمت آمیز مسئله کشمیر فرا خواند.

در حالی که بحران و اعتراضهای مردمی در کشمیر تحت کنترل هند همچنان ادامه دارد بان کی مون دبیرکل سازمان ملل بار دیگر هند و پاکستان را به گفت و گو برای حل مسالمت آمیز مسئله کشمیر فرا خواند.

وی از پاکستان و هند خواست برای حل اختلاف های خود بر سر مسئله کشمیر و دیگر مسائل به گفت و گو بنشینند.اخیرا محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان از سازمان ملل خواست برای پایان دادن به بحران و خشونتهای خونین در کشمیر تحت کنترل هند اقدام کند و خواستار اجرای قطعنامه های آن در مورد این منطقه شد.در همین حال اخیرا پاکستان از هند خواست برای حل بحران کشمیر گفتگو کنند.

از دیدگاه ناظران سیاسی هند و پاکستان در مورد ابراز نظر و یا دخالت سازمان ملل در بحران کشمیر دیدگاههای مختلفی دارند. هند با بین المللی شدن بحران کشمیر و دخالت سازمان ملل به شدت مخالف است و آنرا نمی پذیرد و بارها در مورد تلاشهای پاکستان برای بین المللی کردن بحران کشمیر هشدار داده است. هند کشمیر را جز لاینفک خاک خود می داند و هر گونه گفتگو برای حل بحران این منطقه را در چارچوب قانون اساسی هند می داند .این در حالی است که گروههای کشمیری و پاکستان مالکیت کشمیر را مورد مناقشه می دانند و براین اعتقادند که باید از راههای مسالمت آمیز و سیاسی آنرا حل کرد.

پاکستان دو راه حل را در این خصوص پیشنهاد داده است که یکی بر برگزاری مذاکرات سه جانبه میان هند ،پاکستان و نمایندگان مردم کشمیر استوار است و دیگری بر اجرای قطعنامه های سازمان ملل در مورد برگزاری همه پرسی تعیین سر نوشت کشمیر تمرکر دارد.هند و پاکستان دو بار برسر کشمیر جنگ کرده اند .شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ای اعلام کرد که با برگزاری همه پرسی تعیین وضعیت کشمیر ،مردم این منطقه باید برای الحاق به هند و یا پاکستان نظر بدهند.

هند این قطعنامه را رد کرده و برالحاق کشمیر تحت کنترل هند و کشمیر تحت کنترل چین به هندوستان تاکید دارد.از دیدگاه دولت اسلام آباد دعوت به مذاکره و گفتگو میان هند و پاکستان از سوی بان کی مون نمی تواند به حل بحران کشمیر کمک کند.زیرا هند اساسا با هر گونه راه حلی برای پایان دادن به بحران کشمیر مخالف است و آنرا رد می کند.بنابراین از دیدگاه اسلام آباد سازمان ملل باید برای اجرای برگزاری همه پرسی تعیین وضعیت کشمیر هند را تحت فشار قرار دهد .

بحران کشمیر حدود هفت دهه است که بر روابط هند و پاکستان سایه افکنده است .هند هر گونه حمله ای از سوی گروههای کشمیری و یا اعتراضهای مردمی در کشمیر تحت کنترل خود را به پاکستان نسبت می دهد و بر روابط دهلی نو و اسلام آباد تاثیر منفی می گذارد .به گونه ای که روابط هند و پاکستان همچنان با تنش روبرو است و هندوستان عمده مشکلات امنیتی خود را بخصوص در کشمیر تحت کنترل خود ناشی از مداخلات و حمایت های پاکستان می داند.این در حالی است که پاکستان اتهامات هند را رد می کند و بر حمایت معنوی از گروههای کشمیری و مردم این منطقه تاکید دارد.

در هر حال، ناظران سیاسی در پاکستان با توجه به پیامدهای امنیتی که ادامه تنش در روابط این کشور و هند می تواند برای منطقه داشته باشد براین نکته تاکید دارند که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل باید با جدیت تمام برای اجرای قطعنامه برگزاری همه پرسی تعیین وضعیت کشمیر اقدام کند و در این خصوص هند را تحت فشار قرار دهد.در صورت حل این بحران می توان به تقویت روابط میان هند و پاکستان و تثبیت صلح و امنیت در جنوب آسیا بیشتر امید وار بود.

 

کلیدواژه