اسد 07, 1396 11:46 Asia/Kabul
  • عربستان و امارات در تلاش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

با وجود تاریخ طولانی روابط سری کشورهای محاصره کننده قطر با رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات درصدد علنی کردن این روابط هستند.

در پی سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به ریاض و سپس به تل‌آویو در اواخر ماه سرطان گذشته، بحث‌هایی درباره طرح جدید سازش اعراب با رژیم اسرائیل مطرح شد. 

به گزارش روزنامه قطری الشرق، در ادامه زمزمه عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل به لیدری عربستان، ریاض و ابوظبی به بهانه همکاری با تل آویو برای رویارویی با جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای، با هدف علنی‌شدن این روابط تلاش می‌کنند.

به نوشته این روزنامه قطری، در دوران ریاست جمهوری ترامپ شاخص‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهد روابط رژیم‌های منطقه‌ای  با رژیم صهیونیستی، محور تغییرات احتمالی آینده در منطقه خاورمیانه  خواهد بود.

در همین ارتباط، «ایلی نیسان» تحلیلگر سیاسی اسرائیلی با اشاره به توافقنامه واگذاری حاکمیت جزایر «تیران» و «صنافیر» از سوی مصر به عربستان  گفت این توافقنامه از جمله تغییرات منطقه‌ای است که اوضاع جدیدی را در دریای سرخ به نفع اسرائیل رقم می‌زند.

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» هم امضای توافقنامه واگذاری حاکمیت جزایر «تیران» و «صنافیر» میان عربستان و مصر و موافقت اسرائیل با آن را نشان دهنده ادامه روابط پنهان و منافع مشترک ریاض با تل آویو برشمرد.

در همین حال، برخی فعالان اینترنتی، عادی‌سازی روابط ریاض با تل آویو را «خیانتی آشکار» توصیف و اعلام کردند رژیم صهیونیستی هیچ حس مثبتی به اعراب ندارد و اشغال مناطق عربی- اسلامی و جنایات متعدد این رژیم در دهه‌های گذشته، نشان دهنده این حقیقت است. 

 

کلیدواژه